Jak wybrać najlepszy preparat z magnezem?

2014-10-22
Jak wybrać najlepszy preparat z magnezem?

W aptece można kupić całą rzeszę preparatów magnezowych. Który z nich jest najlepszy? Czy są jakieś istotne różnice między tymi produktami? Warto zastanowić się nad jakością kupowanych przez nas preparatów, gdyż obecnie sztuką nie jest zakup taniego magnezu, sztuką jest kupić świadomie to, co będzie dla nas dobre i skuteczne.

Najważniejszy jest "środek"

Kupując samochód, lodówkę czy komputer zawsze sprawdzamy parametry i zawartość sprzętu. To samo dotyczy kupowanych przez nas leków lub suplementów diety. Producenci preparatów z magnezem postawili jedak wysoko poprzeczkę, co sprawia że kupno naprawdę dobrego magnezu dla przeciętnego obywatela jest niemalże niemożliwe i nie obędzie się bez dobrej rady farmaceuty lub samodokształcenia się w tym temacie.

Preparaty zawierające magnez zawierają jony magnezu pod postacią połączeń takich jak: tlenki, mleczany, węglany, cytryniany, chelaty, asparaginiany.

Najlepszym poziomem wchłanialności odznaczają się preparaty

1. cytryniany, do 90% przyswajalności np. Magnesol, Magne B6 Fast, Magne B6 Max, Magnefar Cardio, Fortimag

2. mleczany, do 80% przyswajalności np. Magne B6, Mg-B6, Magvit, Magvit B6, Maglek B6

3. węglany do 30% przyswajalności, np. Magnesium B6 Polfa Łódź, Magnezin, Magnez Biotter, Neomag Forte, Menmag

4. asparaginiany do 30% przyswajalności, np. Asparaginian Extra, Asmag B, Filomag, Laktomag B6, Lactomag, Magnefar, Magnevit   

5. chlorki do 16% przyswajalności, np. Slow-Mag B6, Slow-Mag   

6. tlenki do 4% przyswajalności, np. MBE, Zdrowit Magnum Forte

7. chelaty - brak wiarygodnych badań klinicznych

Jak więc widać najlepiej wybierać produkty magnezowe w postaci soli organicznych. Odznaczają się bowiem bardzo dobrą wchłanialnością, gdyż ten rodzaj wiązań naturalnie występują w naszym organizmie.

Jony, miligramy, sole - co w tym wszystkim jest najważniejsze?

"Wystarczy jedna tabletka dziennie", ",100% zapotrzebowania na magnez" to hasła z opakowań produktów zawierających magnez. Czy to co oczy widzą powinno być najważniejsze? Niekoniecznie.

Zapotrzebowanie dzienne na magnez dla dorosłej osoby wynosi 300-400mg jonów. Dlatego też musimy przy zakupie zapytać ile mg jonów magnezu jest tak naprawdę w jednej tabletce. Zdarza się bowiem, że na opakowaniu szumnie napisane jest, że preparat zawiera 500mg magnezu , a małym druczkiem lub * dopisane jest że dotyczy to zawartości magnezu w związku z solą. Dopiero w ulotce dowiadujemy się, że 1 tabletka zawiera np. 30mg jonów magnezu, co oznacza, że osoba dorosła powinna przyjąć na dobę 10 takich tabletek, a nie jedną jak wyraźnie zaznaczono na opakowaniu! A jeśli dodać do tego stopień wchłanialności jonów magnezu z danej soli to i 15 tabletek będzie mało!

Ważne substancje dodatkowe i postać

Aby w pełni wykorzystać kupiony przez nas preparat powinniśmy zdecydować się na zakup magnezu z dodatkiem witaminy B6 oraz takiego w postaci kapsułek lub tabletek dojelitowych.

Dzięki licznym badaniom wiemy, że witamina B6 ułatwia wchłanianie magnezu oraz pomaga w utrzymaniu jego stężenia na prawidłowym poziomie. Dlatego też 95% preparatów magnezowych ma B6. Oczywiście istnieją również preparaty nie zawierające witaminy B6 i są dedykowane głównie osobom uczulonym na jej obecność: Slow- Mag, Asmag.

Forma dojelitowa jest bardzo istotna ze względu na wchłanialność magnezu, która odbywa się w większości dopiero w jelicie cienkim.  Dzięki postaci dojelitowej preparatu zapewnimy jonom magnezu bezpieczną drogę do jelita bez żadnych strat. Tu wyróżnić możemy Magvit B6, Slow-Mag.

W preparatach z magnezem znaleźć można również głóg, potas, wapń. Dodatek głogu jest istotny ze względu na normalizację pracy serca.

Natomiast dodatek potasu jest bardzo cenny w przypadku skurczów. Jednakże zażywanie tego rodzaju preparatów powinno podlegać kontroli, gdyż bardzo łatwo można przedawkować potas. Najszybszym objawem przedawkowania potasu jest przyspieszona i nierównomierna praca serca. W takim przypadku należy niezwłocznie odstawić preparat. Potas z magnezem znajdziemy w preparatach takich jak: Fortimag, Aspar, Aspot, Asparaginian Extra, Aspargin, Magnokal oraz większość preparatów w nazwie, których znajdziemy dopisek SKURCZ.

Dodatek wapnia do preparatów magnezowych wydaję się być nielogiczny. Udowodniono bowiem, że osoby suplementujące długotrwale wapń lub stosujące dietę wysokowapniową mają zdecydowanie bardziej utrudnione wchłanianie magnezu.

Kupuj lek a nie suplement diety

Niestety nie jest to proste ale możliwe. Chcąc mieć dobry jakościowo preparat a nie kupować kota w worku trzeba zapytać farmaceutę o preparat z magnezem, który jest zarejestrowany jako lek. Może być trochę droższy od suplementu diety ale przynajmniej wiemy, że przeszedł badania i jego zawartość jest dokładnie taka sama jak ta przedstawiona na ulotce przez producenta. Ponad to produkty zarejestrowane jako leki podlegają licznym i szczegółowym kontrolom. W aptece kupić można magnez zarejestrowany jako lek w preparatach: Maglek B6, Magvit B6, Magne B6, Slow-Mag, Slow-Mag B6, Laktomag, Laktomag B6, Magnokal oraz Aspargin z dodatkiem potasu.

Zupełnie inaczej jest w przypadku suplementów diety, które tak naprawdę podlegają kontroli tylko Głównego Inspektora Sanitarnego. A żeby zarejestrować produkt jako suplement diety nie trzeba przedstawiać nawet jego składu, nie wspominając już o badaniach. Dla naszego nieszczęścia 90% rynku zbombardowanego jest magnezem w postaci suplementu diety.

Dlatego też pamiętajmy, aby kupować magnez z głową.

Autor: mgr farm. Agnieszka Wojtala

 

Pokaż więcej wpisów z Październik 2014
* Przed użyciem leków zapoznaj się z jego ulotką, która zawiera wskazania, przeciwskazania, dane dotyczace działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczace stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij