Zamieszanie wokół tryptofanu, czyli dlaczego trzeba go przyjmować?

2016-04-13
Zamieszanie wokół tryptofanu, czyli dlaczego trzeba go przyjmować?Aminokwasy to substancje budulcowe m.in. białek, enzymów i neuroprzekaźników. Niektóre z nich mogą być wytwarzane w organizmie (aminokwasy endogenne), pozostałe natomiast muszą być dostarczane do organizmu wraz z dietą (aminokwasy egzogenne). Tryptofan zalicza się do tych drugich. Jest to organiczny związek chemiczny obojętny elektrycznie. Posiada on łańcuch boczny bazujący na szkielecie indolu. W organizmie tryptofan pełni istotną funkcję ? jest prekursorem wielu ważnych związków, w tym serotoniny czy niacyny. Warto wiedzieć, że poziom tryptofanu obniża się z wiekiem, a jego całkowite stężenie w organizmie jest najniższe spośród wszystkich aminokwasów. 

Za mało źle, za dużo też niedobrze 

Niedobór tryptofanu może prowadzić do poważnych zaburzeń, takich jak zahamowanie wzrostu, niedokrwistość, zanik tkanek, problemy z płodnością u mężczyzn, a u osób starszych nierzadko przyczynia się do rozwoju zaćmy. Przedawkowanie tryptofanu nie jest częstym zjawiskiem, jednak nieprawidłowo podjęta suplementacja może wywołać: podrażnienia żołądka, zamglenia pola widzenia, senność, bóle głowy, nudności czy brak koordynacji ruchowej. Bardzo rzadko nadmiar tego aminokwasu może wpływać na degenerację układu nerwowego i rozwój nowotworów pęcherza moczowego. 

Zespół serotoninowy 

To reakcja organizmu objawiająca się dezorientacją, drażliwością, niepokojem, drgawkami, oczopląsem, zaburzeniem koordynacji ruchowej, śpiączką, a w najgorszym przypadku śmiercią. Zespół ten wynika zwykle z łączenia suplementacji tryptofanem z przyjmowaniem innych leków (m.in. antydepresantów, linezolidu, sybutraminy, odwracalnego IMAO czy ziela dziurawca oraz leków zawierających w składzie tryptofan). 

Bananowy song, czyli naturalne źródła tryptofanu

Tryptofan powinien być dostarczany wraz z pożywieniem. Gdzie go znaleźć? W sporych ilościach występuje m.in. w spirulinie, nabiale, soi, pestkach dyni, słonecznika i sezamu, mięsie, zwłaszcza w drobiu, oraz w rybach. Źródłem tego aminokwasu są także banany i ananasy, przyzwoitą porcją tryptofanu wśród bakalii mogą poszczycić się daktyle. 

Fun z tryptofanu 

Tryptofan jest prekursorem serotoniny, znanej też jako hormon szczęścia. Jest on przekształcany w organizmie przez odpowiednie enzymy w 5-hydroksytryptofan, a ten z kolei w serotoninę. Należy pamiętać, że sam tryptofan nie wywoła fali radości ? do syntezy serotoniny niezbędne są witamina B6, kwas askorbinowy oraz magnez. Powstająca serotonina poprawia nastrój, co przekłada się na komfort życia. Dostarczanie odpowiedniej porcji tryptofanu to także skuteczna profilaktyka depresji oraz stanów lękowych.

Z tryptofanem w łóżku 

Tryptofan to także sprzymierzeniec głębokiego, regenerującego organizm snu. Ten egzogenny aminokwas jest niezbędny do powstania w organizmie melatoniny, czyli hormonu regulującego cykl dobowy. Odpowiedni poziom melatoniny powoduje senność i przyspiesza zaśnięcie. Prawdopodobnie przyjmowanie tryptofanu sprawi, że będziesz spać słodko jak dziecko. 

Masa? Tylko mięśniowa! 

Tryptofan w konfiguracji L wraz z L-argininą przyczynia się do pobudzenia produkcji somatotropiny (popularnego hormonu wzrostu (GH)). Tryptofan wpływa zatem pośrednio na wzmocnienie glikogenolizy oraz lipolizy. Te procesy powodują redukcję tkanki tłuszczowej. Jednak to nie wszystko! Tryptofan wpływa także na budowanie czystej masy mięśniowej poprzez stymulację wzrostu komórek. Nie można nie wspomnieć o zdolności tryptofanu do hamowania apetytu oraz regulowania pracy układu pokarmowego. 

Drużyna A, czyli ochrona oczu 

Tryptofan jest arcyważną substancją dla utrzymania prawidłowego wzroku. Ten aminokwas posiada naturalną zdolność do ochrony oczu przed promieniami słonecznymi (UV). Tryptofan ? jeżeli jest dostarczany do organizmu w prawidłowej porcji ? przeciwdziała postępującemu wraz z wiekiem mętnieniu soczewki, czyli zaćmie. Co więcej, tryptofan wpływa na jakość zmysłu wzroku jeszcze w inny sposób ? uczestniczy on w syntezie rodopsyny, która występuje w pręcikach. Rodopsyna to barwnik charakteryzujący się zdolnością do pochłaniania energii świetlnej, pod wpływem której zostaje przekształcona, co powoduje pobudzenie fotoreceptorów i prowadzi do uzyskania obrazu. 

Co jeszcze potrafi tryptofan? 

Tryptofan troszczy się o organizm również na inne sposoby. Po przekształceniu w melatoninę podnosi odporność organizmu. Jest to związane ze wzrostem produkcji makrofagów, granulocytów, komórek NK i limfocytów T pomocniczych. Tryptofan przyczynia się także do właściwej laktacji. Nie można również nie docenić tryptofanu jako czynnika wpływającego na syntezę dwóch witamin z grupy B ? niacyny (B3) oraz pirydoksyny (B6). Tryptofan determinuje także pośrednio stężenia dopaminy, noradrenaliny oraz beta-endorfiny. 

Tryptofan czysty czy z dodatkami? ? czyli o wyborze suplementu 

Tryptofan jest dostępny zarówno w czystej postaci, jak i w połączeniu z innymi składnikami. W aptekach dostępne są tabletki i kapsułki, które pomogą uporać się z bezsennością, tłuszczykiem oraz spadkiem nastroju. Tryptofan sauté pojawia się m.in. w preparatach marki Swanson L-tryptofan oraz Swanson AjiPure TryptoPure L-Tryptofan 500mg czy suplemencie Tryptosan T. Preparaty te wspierają sen oraz podnoszą samopoczucie. Zwykle jednak na aptecznych półkach pojawia się tryptofan wzbogacony w witaminy lub inne składniki, w zależności od jego przeznaczenia. Do takich złożonych produktów zaliczają się m.in. kapsułki Tryptoino Forte (zawierają dodatkowo inozytol oraz witaminę B6). Klasyczne suplementy wyciszająco-nasenne, jak Nervocol Sen czy Forsen z frimy Olimp, posiadają w składzie tryptofan oraz wyciągi roślinne. Szeroki wybór preparatów z tryptofanem oferują także inne marki, szczególnie wypuszczające linie przeznaczone dla sportowców i osób aktywnych fizycznie. 

Problemy z zasypianiem czy często przeżywany popularny "dół" mogą stanowić pierwszy sygnał niedoborów tryptofanu w diecie. Prawidłowo zaplanowana i realizowana suplementacja tym aminokwasem powinna znacznie poprawić komfort życia. Co więcej, uzupełnienie tryptofanu w diecie pozwoli zadbać kompleksowo o cały organizm.

Autor: Ewa Krulicka, i-Apteka.pl


Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2016
* Przed użyciem leków zapoznaj się z jego ulotką, która zawiera wskazania, przeciwskazania, dane dotyczace działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczace stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij