Zielona herbata zdekonstruowana – L-teanina w akcji

2016-05-18
Zielona herbata zdekonstruowana – L-teanina w akcjiKto nie słyszał o wspaniałych właściwościach zielonej herbaty? Teraz jej charakterystyczny i nie przez wszystkich lubiany smak przestaje być problemem. Alternatywą dla zielonego naparu jest bowiem L-teanina! To ona wspomaga walkę ze stresem i lękiem, a także depresją. L-teanina to również doskonały sposób na utrzymanie wysokiego poziomu koncentracji. Ponadto badania potwierdzają jej regulujący wpływ na ciśnienie tętnicze i wskazują na możliwość wykorzystania teaniny w terapii antynowotworowej. 

Magiczna L-teanina 


L-teanina jest pochodną glutaminy i należy do grupy aminokwasów niebiałkowych. Charakterystyczna dla tej substancji jest łatwość pokonywania bariery krew-mózg, co w dużym stopniu determinuje jej właściwości. W naturalnych warunkach występuje niemal wyłącznie w zielonej herbacie. 

Relax, take it easy! 

Substancja ta pomaga łagodzić stres. Jest to związane z jej wpływem na neuroprzekaźniki ? szczególnie glutaminian. Dodatkowa stymulacja fal alfa w mózgu powoduje stan relaksu i wyciszenia. Jako że L-teanina nie wpływa na fale theta, nie powoduje senności. Gwarantuje za to pełen relaks, co przekłada się na funkcje poznawcze. L-teanina stosowana jest także jako środek rozluźniający. Warto pamiętać, że ogranicza ona również niekorzystne skutki stresu, czyli obniża częstotliwość skurczu serca (HR) i redukuje wydzielanie ślinowych immunoglobulin, produkowanych przez organizm w czasie zagrożenia. 

Misja: koncentracja 

L-teanina przyczynia się także do wzrostu stężenia innych neurotransmiterów ? dopaminy i serotoniny. Ze względu na tę właściwość powoduje ona wyostrzenie czujności, wzmocnienie pamięci i poprawę wydajności procesu uczenia się oraz funkcji poznawczych. L-teanina jest zaliczana do substancji nootropowych (prokognitywnych), czyli zwiększających koncentrację, kreatywność oraz poprawiających odporność na dystraktory, czyli inaczej mówiąc, na bodźce rozpraszające. Wzmocnienie uwagi selektywnej jest wynikiem wzrostu aktywności fal alfa w mózgu, która jest dostrzegalna około 45 minut po przyjęciu teaniny. 

Jaki lek na lęk? 

Zdolność teaniny do wpływania na stężenie dopaminy i serotoniny stawia ją w jednym rzędzie ze środkami przeciwlękowymi. Badacze sugerują, że L-teanina może sprawdzić się jako substancja pomocnicza w profilaktyce i w terapii depresji. Wynika to z faktu, że dopamina i serotonina to neuroprzekaźniki, które wydzielane są w organizmie w czasie wykonywania przyjemnych czynności. Ich wysoki poziom przekłada się na dobre samopoczucie. Tym samym teanina przyczynia się do stabilizowania nastroju i zmniejszenia niepokoju. 

Ciśnienie?! Tylko w normie! 

Układ krążenia wymaga specjalnego wsparcia. Właśnie takie zapewnia L-teanina. Ten niebiałkowy aminokwas przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi, co potwierdzają badania przeprowadzane na szczurach z samoistnym nadciśnieniem tętniczym. Najprawdopodobniej mechanizm działania L-teaniny jest związany z jej wpływem na poziom serotoniny w organizmie. Dzieje się tak dlatego, że jej suboptymalne stężenie koreluje z występowaniem wysokiego ciśnienia krwi. 

Z myślą o kobietach 

L-teanina to także remedium na tzw. kobiece sprawy. Japońscy naukowcy udowodnili, że przyjmowanie jej w dawce 200mg dziennie znacznie łagodzi nieprzyjemne objawy zespołu przedmiesiączkowego. Badania wykazały pozytywny wpływ L-teaniny na samopoczucie zarówno psychiczne, jak i fizyczne. 

Czy to wszystko?

Nie, L-teanina kryje w sobie jeszcze mnóstwo możliwości. Przede wszystkim, wspólnie z innymi substancjami zawartymi w zielonej herbacie może przyspieszać redukowanie masy ciała i obniżać poziom cholesterolu. Badania potwierdzają także to, że może aktywnie przyczyniać się do podniesienia jakości leczenia przeciwnowotworowego. Jest to związane ze zdolnością teaniny do zwiększania poziomu chemioterapeutyków oraz zmniejszania stężenia glutationu w komórkach zmienionych nowotworowo. Właściwości przeciwutleniające teaniny odpowiadają za ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym. Niektóre badania wskazują, że teanina może także przeciwdziałać występowaniu niektórych typów nowotworu. Nie można również pominąć korzystnego wpływu tego aminokwasu na układ immunologiczny.

Polowanie na teaninę

Jeśli jesteś fanem picia herbaty, spokojnie możesz dostarczać L-teaninę za pomocą tego aromatycznego naparu. Pamiętaj jednak, że w filiżance zielonej herbaty jest jedynie około 20mg tej substancji, a Ty musisz jej dostarczyć znacznie więcej. Oznacza to, że w dość krótkim czasie musisz wypić co najmniej trzy filiżanki herbaty. Wybierając herbatę, stawiaj na jej jakość! W tej kategorii na uwagę zasługuje bogata oferta firmy Natjun. Co więcej, aby herbata nie straciła swoich właściwości, musisz odpowiednio ją zaparzać ? zielone listki preferują wodę o temperaturze około 70-80st. C. Jeśli jednak jesteś leniuchem i wolisz przyjmować jedną porcję L-teaniny, sięgnij po suplementy diety. Mogą to być kapsułki zawierające wyłącznie teaninę, np. Swanson L-Teanina Suntheanine i Solgar L-Teanina. Na rynku dostępne są także preparaty relaksujące o złożonym składzie, m.in. Olimp Stress-Control czy NervoCalm Serce. Na aptecznych półkach na pewno znajdziesz coś dla siebie! 

Stosowanie L-teaniny nie niesie za sobą ryzyka uzależnienia, a jej przyjmowanie daje długotrwałe efekty. Prawdopodobnie nie są znane jeszcze wszystkie korzystne działania L-teaniny, ale już te potwierdzone sprawiają, że warto korzystać z tego dobrodziejstwa natury!

Autor: Ewa Krulicka, i-Apteka.pl


Pokaż więcej wpisów z Maj 2016
* Przed użyciem leków zapoznaj się z jego ulotką, która zawiera wskazania, przeciwskazania, dane dotyczace działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczace stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij