Zrób coś dla siebie - Jak rzucić palenie?

2016-11-16
Zrób coś dla siebie - Jak rzucić palenie?Palenie to dla Ciebie sposób na odstresowanie? Albo, co gorsza, po prostu lubisz ?puścić dymka?? Nie ma to znaczenia! Musisz z tym skończyć! Wiele przemawia, aby porzucić ten zgubny nałóg. Nikotyna jest silnie uzależniająca, a dodatkowo dosłownie sieje spustoszenie w Twoim organizmie. Rzucenie palenia będzie Cię kosztowało wiele trudu, ale korzyści są warte zachodu. Pamiętaj, że oprócz utraty zdrowia, papierosy pochłaniają także znaczną część Twojego budżetu! 

Nikotyna ? psychologia uzależnienia 

Organiczny związek chemiczny, jakim jest nikotyna to neurotoksyna o bardzo silnym działaniu toksycznym. Według ustaleń Światowej Organizacji Zdrowia zalicza się ją do grona narkotyków. Proces uzależnienia psychogennego i farmakologicznego od nikotyny można porównywać z uzależnieniem od heroiny czy kokainy. W dodatku ostatnie badania wykazują, że łatwiej wyjść z nałogu kokainowego niż z nikotynowego. 7 sekund ? tyle czasu od zaciągnięcia potrzeba, aby nikotyna spowodowała pobudzenie komórek nerwowych. Przyczynia się ona do uwolnienia trzech neuroprzekaźników: serotoniny, dopaminy, noradrenaliny, co oznacza, że wpływa na samopoczucie. 

Ministerstwo Zdrowia ostrzega! 

Skutki palenia papierosów dla organizmu są tragiczne! Wśród najdotkliwszych chorób, których przyczyn upatruje się w paleniu papierosów, są nowotwory (płuc, przełyku, krtani, języka, jamy ustnej, trzustki, nerek, jelita grubego, żołądka). U palaczy szczególnie cierpi układ oddechowy. Oprócz nowotworów istnieje wysokie ryzyko gruźlicy, astmy oraz przewlekłego zapalenia oskrzeli. Spore obciążenia układu krwionośnego (serca oraz naczyń krwionośnych) przejawiają się w postaci m.in.: nadciśnienia tętniczego, zaburzeń pracy serca, miażdżycy, choroby wieńcowej, zawału serca oraz udaru mózgu. Do tego wszystkiego dochodzą także choroby układu pokarmowego ? wrzody żołądka i dwunastnicy. Palenie papierosów powoduje nie tylko żółknięcie zębów, przede wszystkim rośnie ryzyko paradontozy, próchnicy, chorób dziąseł oraz przedwczesnej utraty zębów. Podkreśla się również szkodliwy wpływ nikotyny na potencję. 

Przecież widzę, że palisz! 

Nałogowego palacza bardzo łatwo rozpoznać w tłumie. Jedno spojrzenie na zęby, skórę czy dłonie i już wiesz, z kim masz do czynienia! Zawarte w papierosach substancje szkodliwe, których jest około 4000, a wśród nich ołów, smoła, arsen, cyjanowodór czy tlenek węgla, powodują często nieodwracalne szkody w strukturze skóry. Jest ona niedotleniona, a przez to słabo odżywiona, co objawia się jej niezdrowym, bladym, poszarzałym odcieniem. Nierówny koloryt z przebarwieniami to nie wszystko! Palenie powoduje zwiększoną ilość tzw. wolnych rodników w organizmie oraz uszkodzenia włókien elastynowych i kolagenowych. Skóra wygląda starzej, szybko traci jędrność i elastyczność. Nie dziw się więc, że paląc paczkę papierosów dziennie, wyglądasz starzej niż Twoje niepalące rówieśniczki. Również skóra na dłoniach zdradza Twoje uzależnienie. Palce są pożółkłe i przebarwione, a paznokcie łamliwe i w niezdrowym kolorze. Podobne zmiany zachodzą na zębach, które u nałogowych palaczy przypominają raczej uśmiech rodem z horroru. Jeśli palisz, możesz zapomnieć także o pięknych mocnych włosach. Ach i jeszcze ten zapach! Nie warto szukać ładniejszego określenia, lepiej powiedzieć to wprost ? palacze śmierdzą! Nieprzyjemny zapach z ust, z którym nie radzi sobie żadna guma do żucia, śmierdzące włosy, dłonie i ubranie ? to kolejne ?atrybuty? palaczy.

Bądź zmotywowany! Jak rzucić palenie?

Nie będzie łatwo, ale musisz to zrobić! Powód, dla którego chcesz rzucić nałóg, nie jest najważniejszy. Istotne, że chcesz tej zmiany! Zawsze łatwiej rzucać palenie w grupie, dlatego spróbuj znaleźć sobie towarzysza w tej walce lub daj się namówić, gdy ktoś podejmuje to wyzwania. Pozwól uczestniczyć w tym swojej rodzinie, niech Cię mobilizują w chwilach zwątpienia. Od Ciebie jednak zależy, jaką metodę wybierzesz ? leczenie farmakologiczne, terapię zastępczą czy mniej konwencjonalne środki. Każda z nich ma swoje wady i zalety. Nie zniechęcaj się, jeśli któraś nie sprawdzi się u Ciebie. Pamiętaj także, że często rzucenie palenia jest pierwszym krokiem do zmiany stylu życia ? inna dieta, więcej aktywności fizycznej, wszystko z korzyścią dla Twojego zdrowia! 

Nikotyna w innej postaci 

Jedną z metod sprawdzających się przy walce z uzależnieniem od papierosów jest tzw. nikotynowa terapia zastępcza, która przyczynia się do łagodzenia głodu nikotynowego. Polega na dostarczaniu do organizmu nikotyny w postaci innej niż papieros, czyli bez zawartych w dymie papierosowym substancji szkodliwych. W aptekach jest szeroki wybór różnego rodzaju preparatów z nikotyną: gumy do żucia Nicorette Classic lub Freshfruit, Niko-Lek Lemon, inhalator Nicorette Spray, pastylki do ssania Nicorette Coolmint, plastry Nicorette, Niquitin oraz spray Nicorette. Terapia dzieli się na dwie fazy ? opanowanie uzależnienia psychicznego oraz wyjście z uzależnienia fizycznego. 

Lek na palenie 

Substancja aktywna wykorzystywana w lekach stosowanych w leczeniu uzależnienia od nikotyny to cytyzyna. Pierwotnie była ona używana jako lek przeciwastmatyczny i przeciwkaszlowy, obecnie przyjmowana jest w zastępstwie nikotyny w terapii nikotynizmu, pomaga wyeliminować zarówno fizyczne, jak i psychiczne uzależnienie. Dwa najpopularniejsze środki z cytyzyną to Tabex oraz Desmoxan. Inną substancją o działaniu antynikotynowym jest chlorowodorek bupropionu, w jej przypadku również oryginalne zastosowanie było inne ? mianowicie badano ją pod kątem zwalczania depresji. Substancję tę zawiera lek Zyban, który dostępny jest jedynie na receptę. Działa w ten sposób, że uwalnia w mózgu dopaminę i noradrenalinę, stanowiąc w ten sposób alternatywę dla eliminowanej z organizmu nikotyny. 

Gdzie szukać pomocy! 

Jeśli nie radzisz sobie z rzucaniem palenia, możesz skorzystać z pomocy wielu specjalistycznych poradni. Można zwrócić się także do lekarza rodzinnego lub zadzwonić na specjalną infolinię dla palaczy (0 801 108 108). Dla osób poszukujących rozwiązań w medycynie alternatywnej efektywna może okazać się np. akupunktura lub hipnoza. W rozmowach z osobami, które przeszły już przez detoks nikotynowy, usłyszysz z pewnością jedno nazwisko ? Allen Carr, to autor książki ?Prosta metoda jak skutecznie rzucić palenie?. Jeśli wierzyć opiniom czytelników, otwiera ona oczy i przynosi pożądany skutek. 

E-papierosy ? nie daj się nabrać! 

Miały być zdrowszą alternatywą dla tradycyjnych papierosów, ale czy rzeczywiście są bezpieczne dla zdrowia? Początkowa fala zachwytu nad e-papierosami stopniowo gaśnie. Coraz więcej badań wskazuje na ich wysoką szkodliwość dla zdrowia. Nie rób sobie niedźwiedziej przysługi i skończ z papierosami w każdej postaci! 

Chcesz rzucić palenie, musisz być zdecydowany! Szukając stale wymówek i czekając na ten właściwy termin, tak naprawdę tylko siebie oszukujesz. Podejmij wreszcie tę trudną decyzję! Zrób to dla siebie, dla własnego zdrowia i pięknego wyglądu albo dla swojego najbliższego otoczenia, wszak bierne palenie jest równie szkodliwe. Podziękuj papierosom i żyj zdrowo! Odczuj na własnej skórze pozytywne skutki uwolnienia się od nałogu!

Autor: Ewa Krulicka, i-Apteka.pl

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2016
* Przed użyciem leków zapoznaj się z jego ulotką, która zawiera wskazania, przeciwskazania, dane dotyczace działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczace stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij