Selen w tabletkach i kapsułkach - suplementy diety z selenem

( ilość produktów: 19 )

Suplementy diety zawierające Selen - pierwiastek niezbędny dla zachowania zdrowia i dobrej kondycji naszego organizmu. Jak dokładnie działa i wpływa na nasze ciało? Czy faktycznie jest niezbędny dla naszego zdrowia? I jakie są objawy jego niedoboru? Na wszystkie pytania odpowiemy poniżej.

Działanie i właściwości selenu

Selen, to niepozorny pierwiastek, który chroni nasz organizm przed wolnymi rodnikami, stresem oksydacyjnym, starzeniem się oraz co ważniejsze, może nas uchronić przed zachorowaniem na nowotwory! Zmniejsza stany zapalne i korzystnie wpływa na serce oraz układ krwionośny. Według licznych badań selen potrafi poprawić kondycję psychiczną i pamięć pacjentów cierpiących na chorobę Alzheimera oraz przeciwdziałać ogólnemu otępieniu. Ponadto selen oddziałuje na prawidłową pracę tarczycy i wspomaga leczenie astmy, a także znalazł swoje zastosowanie w psychiatrii i wspomaganiu leczenia lęków czy depresji. Nie możemy zapominać, że jest niezbędny dla rozwijającego się płodu w łonie matki, a zwłaszcza dla jego mózgu i układu krwionośnego.

Objawy niedoboru i nadmiaru selenu

Do objawów nadmiaru selenu zaliczamy:

  • Niewydolność jelit,
  • Niewydolność wątroby,
  • Wymioty,
  • Wysypka,
  • Biegunka,
  • Zawał serca,
  • Drżenie i ból mięśni,
  • Utrata włosów,
  • W skrajnych przypadkach śmierć.

A co możemy powiedzieć o jego niedoborze? Brak odpowiedniej ilości selenu we krwi skutkuje:

  • Słabą odpornością,
  • Zaburzeniami rozwoju płodu,
  • Ryzykiem rozwoju nowotworów,
  • Ryzykiem rozwoju chorób układu naczyniowego,
  • Chorobami tarczycy,
  • Problemami skórnymi,
  • Rozwojem chorób takich jak: Reumatoidalne Zapalenie Stawów, Dystrofia chrząstek stawowych, choroba Keshan,
  • Sprzyja depresji i lękom.

Jak suplementować selen?

Mimo że selen jest tak ważny, poprzez samą dietę ciężko jest uzyskać jego odpowiednie zapotrzebowanie dla naszego organizmu. Niezbędna jest zatem suplementacja selenu. Warto zakupić selen w tabletkach, który jest łatwy i szybki w spożyciu oraz opracowany tak, by jak najszybciej się wchłaniać. Selen jest pierwiastkiem śladowym jeśli chodzi o zapotrzebowanie, ale ta właśnie mała ilość gwarantuje nam wszystkim (niemowlętom, dzieciom, nastolatkom, dorosłym i seniorom) nie tylko prawidłowe funkcjonowanie, ale i życie. Pamiętajmy zatem o jego suplementacji zgodnie z naszym zapotrzebowaniem i wskazówkami lekarza.
 

Selen - dawkowanie

Dawkowanie selenu uzależnione jest od wieku i stanu organizmu. Należy kierować się poniższymi wytycznymi lub skonsultować się z lekarzem, który na podstawie wyników badań oraz wywiadu dotyczącego sposobu żywienia pacjenta, dobierze indywidualną dawkę, jaką powinien suplementować. Według standardowych wytycznych, dzienne zapotrzebowanie selenu wynosi:
 

  • niemowlęta – 20 mcg,
  • dzieci od 1 do 3 roku życia – 17 mcg,
  • dzieci od 4 do 9 lat – 23 mcg,
  • dzieci od 10 do 12 lat – 35 mcg,
  • nastolatki i osoby dorosłe – 45 mcg,
  • kobiety ciężarne – 50 mcg.
     

Warto dodatkowo nadmienić, że limit dzienny spożycia selenu, który nie przyczyni się do jego przedawkowania, wynosi 300 mcg/dobę dla osób dorosłych. Informacja ta jest szczególnie ważna dla osób będących w trakcie diet lub terapii farmakologicznych, gdy ich zapotrzebowanie na selen może być okresowo wzmożone.
 

Kiedy brać selen - rano czy wieczorem?

Selen najlepiej przyjmować rano na czczo. W celu polepszenia jego wchłanialności warto jednocześnie suplementować witaminę E.
 

W jakich produktach występuje selen?

Selen w produktach spożywczych występuje w małych ilościach, dlatego warto włączyć do codziennej diety selen w tabletkach, który wyrówna zapotrzebowanie zgodnie z naszymi nawykami żywieniowymi. Selen znajdziemy w łososiu, tuńczyku, orzechach, pestkach słonecznika, wołowinie, w podrobach, indyku i ryżu. Warto jednak zaznaczyć, że poziom zawartości selenu w tych samych produktach może być zróżnicowany. Jak to możliwe? W przypadku produktów roślinnych, jego ilość jest zależna od ilości pierwiastka zawartego w glebie, natomiast w produktach pochodzenia zwierzęcego, zawartość uzależniona jest od poziomu selenu w paszy. Co więcej, ilość selenu obniża się w zależności od sposobu obróbki jedzenia.
 

Czy selen wspomaga odchudzanie?

Selen w kapsułkach i selen w tabletkach to suplementy diety, które są często reklamowane jako wspomagające odchudzanie. Należy jednak podkreślić, że nie mają one bezpośredniego wpływu na obniżenie masy ciała. Wspomagają jednak procesy wyrównujące gospodarkę hormonalną, która - gdy działa nieprawidłowo - uniemożliwia uzyskanie prawidłowej wagi i może być przyczyną tycia (szczególnie u osób cierpiących na zaburzenia pracy tarczycy).

    pixel