Najdłużej działająca Apteka internetowa w Polsce - pewność i zaufanie - 100% polski kapitał

Jak obniżyć trójglicerydy? 5 bezpiecznych sposobów

26.04.2023
Porady farmaceuty

Czym są trójglicerydy? Jest to składnik tkanki tłuszczowej, który wspomaga utrzymanie prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestety w sytuacji, gdy poziom trójglicerydów wzrasta, równocześnie rośnie ryzyko poważnych schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Zbyt duża ilość trójglicerydów, co to właściwie oznacza? Co prowadzi do takiego stanu? Co zrobić, aby obniżyć triglicerydy?

Spis treści:

jak obniżyć trójglicerydy

Czym są trójglicerydy?

Trójglicerydy (triglicerydy) to estry glicerolu i kwasów tłuszczowych, które organizm wykorzystuje jako składnik budulcowy tkanki tłuszczowej oraz jako źródło energii. Trójglicerydy są syntezowane w wątrobie z węglowodanów i kwasów tłuszczowych, głównie jednak są dostarczane wraz z pożywieniem. Triglicerydy przedostają się z jelita do krwi, a następnie docierają do mięśni, gdzie są przekształcane w energię. Gdy do organizmu trafia zbyt duża liczba kalorii i tłuszczów, nadmiar trójglicerydów magazynowany jest w tkance tłuszczowej. Zbyt duża ilość trójglicerydów może być groźna dla zdrowia, jest czynnikiem ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego, zwłaszcza miażdżycy.

Jaki poziom trójglicerydów uznaje się za zbyt wysoki?

Prawidłowy poziom trójglicerydów na czczo nie powinien przekraczać 150mg/dl (badanie należy wykonać przynajmniej 12 godzin od ostatniego posiłku, w przypadku badania wykonywanego nie na czczo norma wynosi 175mg/dl). Wyniki między 150 a 199mg/dl uznaje się za graniczne, wyniki w przedziale 200-499mg uznaje się za wysokie trójglicerydy, powyżej 500mg/dl – za bardzo wysokie! Jeśli w badaniach wyjdą podwyższone trójglicerydy, należy podjąć działania mające na celu obniżenie ich poziomu. Zwykle zaleca się zmianę diety i rozpoczęcie regularnej aktywności fizycznej.

Wysokie trójglicerydy we krwi mogą zwiększać ryzyko miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, zawału serca, udaru niedokrwiennego mózgu, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu 2, a także uszkodzenia trzustki i wątroby. Z powodu tych powikłań ważne jest, aby regularnie badać poziom trójglicerydów we krwi (przynajmniej raz w roku), tym bardziej, że podwyższone stężenie triglicerydów nie daje żadnych charakterystycznych objawów.

Jakie są przyczyny podwyższonego poziomu trójglicerydów?

Trójglicerydy powyżej normy określa się mianem hipertriglicerydemii. Bardzo często stan ten związany jest z otyłością, a także z innymi poważnymi schorzeniami jak niedoczynność tarczycy, cukrzyca typu 2, insulinooporność, miażdżyca, stłuszczenie wątroby, niewydolność nerek czy zapalenie trzustki. Najczęstszymi przyczynami podwyższonego poziomu trójglicerydów jest nieprawidłowa dieta – głównie bogata w cukry proste (słodycze, biały cukier, niektóre owoce i soki owocowe), tłuszcze nasycone (tłuste sery, masło, czerwone mięso) i tłuszcze trans (żywność wysokoprzetworzona, fast foody) oraz brak aktywności fizycznej, ponadto nadużywanie alkoholu, i palenie papierosów. Należy też wspomnieć o predyspozycjach genetycznych.

Jak obniżyć trójglicerydy?

Jeśli w badaniach wyjdą podwyższone trójglicerydy, trzeba przyjrzeć się swoim nawykom. Zwykle zmiana sposobu żywienia i dotychczasowego stylu życia daje świetne rezultaty. Warto dodać, że wprowadzenie zdrowej i zbilansowanej diety oraz codziennej aktywności fizycznej to nie tylko sposób na zmniejszenie stężenia trójglicerydów, ale również sposób na poprawienie wyników innych badań, a także na dobre samopoczucie i szczupłą sylwetkę. Oto pięć bezpiecznych sposobów na obniżenie poziomu trójglicerydów:

1. Zastosuj lekką dietę na podwyższone trójglicerydy

Pierwszą zmianą, jaką należy wprowadzić, gdy w badaniu krwi wyjdzie zbyt duża ilość trójglicerydów, jest modyfikacja diety. To, co jemy, w największej mierze wpływa na ich wysoki poziom. Przede wszystkim należy ograniczyć kaloryczność diety. Kluczowe dla poprawy wyników jest zrzucenie nadmiernych kilogramów! Trzeba zmniejszyć spożycie tłuszczu i zastąpić tłuszcz zwierzęcy roślinnym, czyli np. oliwą z oliwek, olejem rzepakowym, olejem lnianym. Bez żalu trzeba wyeliminować z diety tłuszcze trans, które znajdują się w margarynie, wysokoprzetworzonej żywności, daniach smażonych w głębokim tłuszczu, gotowych daniach, fast foodach i większości kupnych słodyczy.

Na cenzurowanym są także cukry proste, które w dużym stopniu zwiększają poziom triglicerydów we krwi. Cukry proste (np. słodycze, białe pieczywo, makaron, napoje energetyczne, soki owocowe) są źródłem energii, która, jeśli nie zostanie spalona po spożyciu, zostaje przekształcona w trójglicerydy i magazynowana w tkance tłuszczowej. W diecie powinny znaleźć się natomiast produkty bogate w błonnik (pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy, nasiona, warzywa i rośliny strączkowe), chude mięso (głównie drób), chudy nabiał. O ile tłuste mięso nie jest wskazane, tak zalecane jest jedzenie minimum dwa razy w tygodniu tłustych ryb morskich (np. łosoś, makrela, śledź). Zawierają one nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3, które obniżają poziom trójglicerydów we krwi! Niezbędne jest również prawidłowe nawodnienie organizmu – trzeba wypijać przynajmniej dwa litry wody dziennie.

2. Zrezygnuj z palenia papierosów oraz picia alkoholu, aby zmniejszyć poziom trójglicerydów

Palenie papierosów jest nałogiem wyjątkowo niekorzystnym dla zdrowia człowieka, jest czynnikiem ryzyka m.in. raka płuc oraz chorób układu sercowo-naczyniowego. Nie powinna więc dziwić informacja, że palenie podnosi poziom trójglicerydów, dlatego konieczne jest odstawienie nikotyny. Aby zwiększyć swoje szanse na rzucenie palenia, warto sięgnąć po leki wspomagające walkę z nałogiem, np. Tabex, Recigar. Wraz z nikotyną trzeba także pożegnać alkohol, zwłaszcza gdy do tej pory był nadużywany!

3. Regularnie podejmuj aktywność fizyczną, aby obniżyć poziom trójglicerydów

Brak ruchu to jedna z przyczyn wysokiego stężenia trójglicerydów we krwi. Niestety wiele osób prowadzi siedzący tryb życia, tym samym narażają się one na problemy zdrowotne. Można to zmienić, znajdując czas na ćwiczenia fizyczne. Energia spalana podczas wysiłku pozyskiwana jest z trójglicerydów, czyli trening bezpośrednio wpływa na obniżenie ich poziomu. Badania wskazują, że osoby, które mają za wysokie trójglicerydy, powinny skupić się na krótkich, ale intensywnych ćwiczeniach, dobrze sprawdzają się treningi interwałowe. Prawda jest jednak taka, że każda aktywność fizyczna będzie lepsza dla zdrowia niż siedzenie przed telewizorem. Nie można też zapomnieć, że oprócz zmiany nawyków żywieniowych ruch jest najskuteczniejszym sposobem na schudnięcie.

4. Sięgnij po leki i preparaty ziołowe na podwyższone trójglicerydy

Trójglicerydy powyżej normy wymagają zmiany diety i trybu życia, to oczywiste! Osiągane w ten sposób wysiłki można wspomóc, stosując leki i preparaty ziołowe o działaniu wspomagającym obniżanie poziomu trójglicerydów. Jeśli chodzi o zioła, to najlepszy będzie ostropest plamisty (źródło sylimaryny), karczoch, a także nasiona lnu i imbir. Podwyższone trójglicerydy mogą być związane ze stłuszczeniem wątroby, dlatego warto zadbać o zdrowie tego narządu. W tym celu dobrze sprawdzi się lek Essentiale Max.

5. Stosuj witaminy, które pomagają zbić trójglicerydy

Również witaminy mogą mieć korzystny wpływ na obniżenie stężenia trójglicerydów. Bardzo dobre efekty daje suplementacja takimi składnikami jak witamina C i witamina B3. Witamina C pomaga zmniejszać poziom trójglicerydów, dodatkowo działa antyoksydacyjnie. Natomiast witamina B3 hamuje produkcję enzymu niezbędnego do syntezy triglicerydów.

Zbyt duża ilość trójglicerydów we krwi może znacząco zwiększać ryzyko poważnych schorzeń takich jak miażdżyca, zawał lub cukrzyca typu 2. Problemem jest to, że za wysokie trójglicerydy nie objawiają się w żaden specjalny sposób i tylko regularne wykonywanie badań pozwala stwierdzić nieprawidłowości. Gdy wyniki wyjdą złe, należy jak najszybciej zmienić dietę i zacząć ćwiczenia. W przypadku braku poprawy mimo podjętych działań lekarz może zlecić leczenie farmakologiczne (leki z grupy statyn i fibratów).

 

Ewa Krulicka
Autor wpisu: Ewa Krulicka, i-Apteka.pl Blogerka z wieloletnim doświadczeniem, z wykształcenia magister kulturoznawstwa. Redaktor bloga jestemmama.pl. Zainteresowania: zdrowie, uroda, naturalne metody leczenia.

Polecane wpisy

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2023
pixel