Najdłużej działająca Apteka internetowa w Polsce - pewność i zaufanie - 100% polski kapitał

Często chorujesz? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów!

24.05.2023
Porady farmaceuty

Niektóre osoby nigdy nie chorują, inne natomiast zdają się przyciągać wirusy! Dlaczego tak się dzieje? Częste przeziębienia i inne infekcje są najczęściej skutkiem prowadzenia niezdrowego trybu życia. Jakie codzienne nawyki osłabiają układ odpornościowy? Co robić, aby poprawić swoją odporność?

Spis treści:

częste chorowanie
Jakie mogą być przyczyny częstego chorowania i „łapania” infekcji?

Częste chorowanie to domena dzieci, ich układ odpornościowy dopiero się kształtuje i uczy walczyć z atakującymi go wirusami. Co innego, gdy to u dorosłych stwierdza się częste przeziębienia, w końcu ich system immunologiczny powinien działać bez zarzutu! Skąd więc osłabiona odporność? Uważa się, że 2-3 infekcje w ciągu roku u osoby dorosłej nie powinny budzić niepokoju. Jeśli jednak zdarzają się one częściej, trzeba koniecznie skonsultować się z lekarzem i spróbować zdiagnozować, gdzie leży problem.

Zwykle nie jest trudno znaleźć przyczynę, skąd się bierze częste łapanie infekcji (wirusowych, grzybiczych, bakteryjnych). Wystarczy szczegółowy wywiad lekarski, by stwierdzić, że osłabiona odporność ma związek z niezdrowym trybem życia (zła dieta, używki, brak aktywności fizycznej). Obecnie jednym z głównych powodów, dla których u wielu osób dochodzi do spadku kondycji psychofizycznej, wyczerpania i zwiększonej zapadalności na infekcje, jest przewlekły stres.

Niestety nie zawsze przyczyna jest tak prozaiczna. Niska odporność może być skutkiem poważnych chorób jak np. AIDS (zespół nabytego niedoboru odporności), choroby nowotworowe, choroby autoimmunologiczne. Destrukcyjnie na układ immunologiczny działają też leki, m.in. chemioterapeutyki i leki immunosupresyjne. Dodatkowo niektóre osoby cierpią na wrodzony niedobór odporności, diagnostykę w tym kierunku należy rozpocząć, gdy np. częściej niż 4 razy w roku rozwija się infekcja ucha, częściej niż 2 razy w roku konieczna jest antybiotykoterapia.

Jakie błędy mogą mieć wpływ na częste chorowanie?

Obniżona odporność i częste chorowanie to w przeważającej większości przypadków skutki niezdrowego trybu życia. Codzienne złe nawyki to źródło wielu problemów, wśród których można wymienić nie tylko częste łapanie infekcji, ale i przewlekłe zmęczenie, problemy ze strony przewodu pokarmowego, słabą kondycję skóry. Jakie błędy trzeba wyeliminować, aby wzmocnić układ odpornościowy?

● Zbyt mała ilość snu

Nie dosypiasz? Nie dziw się, że ciągle pociągasz nosem i kaszlesz. Brak snu powoduje, że komórki odpowiedzialne za niszczenie wirusów nie działają, tak jak trzeba. Ponadto stan ten wpływa na obniżenie poziomu limfocytów, równocześnie przyczynia się do zwiększenia cytokin prozapalnych oraz wzrostu poziomu hormonu stresu, czyli kortyzolu. Należy więc zadbać o odpowiednią ilość zdrowego snu – minimum 8 godzin. Ważny jest też czas wypoczynku, kiedy to organizm może się zregenerować po ciężkim wysiłku umysłowym i fizycznym.

● Nałogowe palenie tytoniu

Częste chorowanie i palenie papierosów idą w parze! Wraz z dymem tytoniowym do organizmu trafiają tysiące różnych substancji toksycznych i to właśnie one sieją spustoszenie w układzie immunologicznym. Dodatkowo upośledzają one prawidłowe funkcje nabłonka dróg oddechowych, tym samym znika pierwsza linia obrony przed chorobotwórczymi patogenami. Należy pamiętać, że również bierne palenie wpływa na osłabienie odpowiedzi immunologicznej.

● Nadużywanie alkoholu

Papierosy nie są jedyną używką, która zaburza działanie układu odpornościowego. Również alkohol jest przyczyną tego, że rozwijają się częste przeziębienia. Zakłóca on procesy podziału i dojrzewania komórek odpornościowych oraz proces wytwarzania przeciwciał przez limfocyty B i komórki plazmatyczne. Nie można również zapomnieć o tym, że alkohol upośledza pracę m.in. wątroby oraz niszczy mikroflorę jelit.


● Częste stosowanie antybiotyków

Nadużywanie antybiotyków to ogromny problem, są one zbyt często zapisywane przez lekarzy. Dodatkowo wiele osób nie przestrzega zaleceń dotyczących dawkowania lub sięga po antybiotyki w przypadku infekcji wirusowych, a jak wiadomo, one są skuteczne wyłącznie w przypadku chorób o podłożu bakteryjnym. Konsekwencją stosowania antybiotyków jest niszczenie dobroczynnej flory bakteryjnej jelit, co bezpośrednio przekłada się na obniżenie odporności. Jedynym sposobem na uchronienie mikroflory jelitowej przed zagładą, jest stosowanie probiotyków w trakcie antybiotykoterapii i po jej zakończeniu.

● Brak aktywności fizycznej

Siedzący tryb życia nie służy zdrowiu, sprzyja natomiast tyciu i obniżaniu odporności. Aktywność fizyczna jest receptą na wiele schorzeń, a nade wszystko dobrze wpływa na odporność, zwiększa dotlenienie i odżywienie komórek organizmu oraz pobudza krążenie. Codzienna dawka ruchu powinna obejmować umiarkowany i dobrany do możliwości wysiłek fizyczny. Preferowane są ćwiczenia na świeżym powietrzu (np. zwykły spacer, nordic walking, jazda na rowerze). Niewskazana jest natomiast nadmierna aktywność i ciężkie treningi, gdyż są one źródłem ogromnego stresu oksydacyjnego, a tym samym negatywnie wpływają na organizm.

● Niezdrowa i niezbilansowana dieta

Śmieciowe jedzenie, jedzenie w pośpiechu, restrykcyjne diety – wszystkie je łączy to, że są niezdrowe dla organizmu. Gdy dieta nie jest zróżnicowana i zbilansowana, nie ma szans, aby zapewnić niezbędną dawkę witamin, minerałów, kwasów Omega, antyoksydantów i innych ważnych substancji. Co więcej, niezdrowa dieta przyczynia się do zaburzenia mikroflory jelitowej (w mniejszym stopniu niż antybiotyki i używki, ale jednak!). Szczególnie groźny jest nadmiar tłuszczów i cukrów oraz niedobór błonnika. Dieta bazująca na śmieciowym jedzeniu i fast foodach może powodować nie tylko osłabienie odporności, ale i rozwój otyłości, chorób serca i cukrzycy.

Co jeść, aby wzmocnić odporność? Przede wszystkim wielokolorowe warzywa i owoce, chude mięso, ryby, produkty pełnoziarniste, a także naturalne probiotyki (kiszonki, zsiadłe mleko i kefir). Ważne miejsce w codziennej diecie powinny zajmować produkty, które są źródłem takich składników jak witamina A, witamina C, witamina D, żelazo, cynk, selen. W przypadku, gdy z jakichkolwiek względów stosowanie zróżnicowanej diety jest niemożliwe, konieczne jest przyjmowanie specjalnych preparatów typu Nutridrink, które dostarczają niezbędnych substancji odżywczych i zmniejszają ryzyko wystąpienia niedożywienia.

Nieleczenie infekcji do końca

Większość osób wychodzi z założenia, że mając katar lub kaszel, nie trzeba nic robić, że samo przejdzie. Oczywiście sporo w tym prawdy, zdrowy układ odpornościowy poradzi sobie z przeziębieniem. Jednakże trzeba mu pomóc – stosować leki wspierające odporność i łagodzące objawy infekcji, dużo odpoczywa i nawadnia organizm. Leczenie trzeba kontynuować do całkowitego wyzdrowienia! Bez wsparcia układ immunologiczny zostanie mocno osłabiony i nie będzie w stanie walczyć z innymi drobnoustrojami, które go zaatakują (w ten sposób często dochodzi do nadkażenia bakteryjnego chorób wirusowych). Dodatkowo nagminne niedoleczanie infekcji z czasem prowadzi do trwałego zaburzenia działania układu immunologicznego.

● Niewielka dbałość o higienę rąk

Pandemia Covid-19 pokazała, jak wiele osób nie dbało w ogóle lub dbało niewłaściwie o higienę rąk. Problemem okazała się m.in. technika mycia. Prawidłowe mycie dłoni powinno trwać około 30 sekund, w tym czasie należy dokładnie pocierać grzbietową i wewnętrzną powierzchnię dłoni oraz przestrzenie między palcami. Oczywiście niezbędne jest użycie mydła lub innego preparatu myjącego oraz dokładne osuszenie dłoni. Gdy nie ma dostępu do wody, należy stosować żel antybakteryjny! Większość patogenów przenoszonych jest na dłoniach, skąd trafia do ust i powoduje różnego rodzaju zakażenia. Dlatego ważne jest dokładne i częste mycie rąk – obowiązkowo po wizycie w toalecie, po zabawie ze zwierzakiem, po powrocie do domu, a także zawsze przed jedzeniem.

● Brak suplementacji potrzebnych witamin i minerałów

Nawet prawidłowo ułożony jadłospis nie gwarantuje, że organizm otrzyma wszystkie potrzebne składniki. Niska odporność związana jest przede wszystkim z niedoborami takich witamin jak witamina C, witamina D, witaminy z grupy B oraz minerałów jak cynk i żelazo. W stanach osłabienia odporności warto sięgać po suplementy diety z tymi substancjami. W aptekach dostępne są różnego rodzaju preparaty ze składnikami wspierającymi odporność, wystarczy zapytać o radę swojego farmaceutę.

Proste błędy popełniane każdego dnia mogą mieć katastrofalne skutki dla odporności organizmu. Cierpi na tym głównie układ immunologiczny, czego skutkiem jest częste łapanie infekcji. Aby wzmocnić odporność, należy przyjrzeć się swoim codziennym nawykom, a następnie podjąć działania mające na celu wyeliminowanie tych złych i wprowadzenie tych dobrych!

 

Ewa Krulicka
Autor wpisu: Ewa Krulicka, i-Apteka.pl Blogerka z wieloletnim doświadczeniem, z wykształcenia magister kulturoznawstwa. Redaktor bloga jestemmama.pl. Zainteresowania: zdrowie, uroda, naturalne metody leczenia.

Polecane wpisy

Pokaż więcej wpisów z Maj 2023
pixel