Najdłużej działająca Apteka internetowa w Polsce - pewność i zaufanie - 100% polski kapitał

6 przeciwzapalnych substancji, które występują w naturze

26.04.2023

Chociaż stan zapalny kojarzy się nam negatywnie, to jest to naturalna reakcja naszego organizmu, która pomaga nam w leczeniu urazów i zwalczaniu infekcji. Przewlekły stan zapalny w naszym organizmie może jednak prowadzić do wielu groźnych chorób, takich jak choroby serca, rak czy cukrzyca. W zwalczaniu tego stanu może pomóc nam wiele naturalnych związków, takich jak te zawarte w imbirze czy kwasy tłuszczowe omega-3. Oto sześć naturalnych substancji, które powinniśmy spożywać, aby zmniejszyć stan zapalny w naszym organizmie.

Olej omega -3 z ryb

Kwasy tłuszczowe omega-3 zwiększają produkcję tzw. wyspecjalizowanych mediatorów pro-rozdzielczych (SPM) w naszej krwi. Pod tą tajemniczo brzmiącą nazwą kryją się cząsteczki, które mają właściwości przeciwzapalne. Szczególnie olej rybny zawiera dwa związki, które mają silne właściwości przeciwzapalne: kwas dokozaheksaenowy (DHA) oraz kwas eikozapentaenowy (EPA). Kwasy te są szczególnie zalecane dla osób z wysokim ciśnieniem krwi oraz cukrzycą. Można je zażywać w formie suplementów albo oczywiście prosto ze źródła – włączając do diety więcej ryb.

Kurkumina

Kurkumina to związek zawarty w kurkumie – jest odpowiedzialny za jej żółty kolor. Zawiera on substancje przeciwzapalne, tak zwane polifenole. Kurkuma działa przeciwzapalnie poprzez zamykanie pewnych szlaków w naszym ciele, które są odpowiedzialne za stany zapalne. Kurkumina nie tylko działa przeciwzapalnie, ale tym samym pomaga w zwalczaniu chorób jak nowotwory, choroby serca czy cukrzyca. Do jej właściwości zalicza się też zmniejszanie bólu mięśni po wysiłku fizycznym oraz skutków stresu.

Kurkumę może włączyć do naszej codziennej diety i dodawać ją na przykład do egzotycznych potraw jak curry. Możemy też jednak spożywać ją w postaci suplementów.

Spirulina

Spirulina to substancja zawarta w algach, która jest bogata w składniki odżywcze jak żelazo czy beta-karoten. Zawiera również fikocyjaninę, która ma właściwości przeciwzapalne. Spirulina działa przeciwzapalnie, powstrzymując komórki odpornościowe przed uwalnianiem histaminy, związku zapalnego, który często wywołuje alergie. Spiruliny nie spożyjemy prawdopodobnie w formie naturalnej, a więc w algach. Jest jednak dostępna w proszku, dzięki czemu można ją dodawać praktycznie do wszystkiego: smoothie, sałatek, makaronów, owsianek itp. Jeśli chcesz zacząć dodawać spirulinę do posiłków, często w swojej ofercie posiada ją najnowsza gazetka Biedronki.

Ekstrakt z imbiru

Imbir to roślina, która zawiera aż 400 naturalnych związków – wiele z nich, takich jak gingerol czy zingeron, działa przeciwzapalnie. Imbir pomaga też w obniżeniu poziomu leukotrienów. Są to związki wywołujące stany zapalne w organizmie. W przypadku imbiru nie możemy jednak przesadzić z jego ilością, ponieważ działa on rozrzedzająco na krew. Imbir możemy dodać do herbaty, dań kuchni azjatyckiej, albo spożywać go w formie suplementów.

Resweratrol

Jest to związek polifenolowy, który naturalnie występuje w winogronach i czerwonym winie. Ma on silne działanie przeciwutleniające w naszym ciele. Antyoksydanty zmniejszają też stan zapalny w organizmie – chronią komórki i wyściółkę naczyń krwionośnych przed uszkodzeniem. Dlatego właśnie resweratrol jest szczególnie ważny dla zdrowia serca i mózgu, które jest w dużej mierze zależne od stanu naczyń krwionośnych.
W przypadku tej substancji zaleca się spożywanie winogron i picie małych ilości czerwonego wina – lampa kilka razu w tygodniu wystarczy, żeby resweratrol spełnił swoją rolę w naszym organizmie.

Ekstrakt z zielonej herbaty

Zielona herbata jest silnym przeciwutleniaczem, który zmniejsza też stany zapalne. Związki zawarte w zielonej herbacie zmniejszają aktywność enzymów i białek (cytokinów), które wywołują stany zapalne. Zielona herbata wpływa pozytywnie na stan naszego mózgu i opóźnia też jego starzenie. Nie przesadzajmy jednak z jej ilością – duża ilość zielonej herbaty może powodować mniejsze wchłanianie żelaza. 1-2 filiżanki herbaty dziennie wystarczą, żeby poczuć jej lecznicze efekty.

Doceń moc naturalnych suplementów

Chociaż lubimy połykać kolejne suplementy, które mają zapewnić nam wieczne zdrowie, to jeżeli jest to możliwe, starajmy się najpierw szukać ich w pożywieniu – zielona herbata, imbir czy ryby to produkty, które bez problemu możemy włączyć do naszej diety. Suplementy może włączyć nam do leczenia lekarz, który oceni, że ilości, które przyjmujemy z pożywienia, nie są wystarczające.

Polecane wpisy

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2023
pixel