Co zrobić, żeby schudnąć? Podpowiadamy!

2022-04-21
Co zrobić, żeby schudnąć? Podpowiadamy!

Czy można schudnąć bez drakońskich diet i wielogodzinnych intensywnych treningów na siłowni? Tak, jest to możliwe, a nawet rekomendowane! Drastyczne spadki wagi wcale nie są zdrowe. Lepiej stopniowo redukować masę ciała poprzez zmianę nawyków żywieniowych oraz prowadzenie aktywnego trybu życia. Oto nasze podpowiedzi, co zrobić, żeby schudnąć!

Spożywaj regularnie posiłki

Każdy, kto chce zrzucić trochę kilogramów, martwi się tym, jak rozpocząć odchudzanie i jak wytrwać na diecie! Najważniejsze w tym wszystkim jest patrzenie na odchudzanie jako na zmianę stylu życia na zdrowszy, co będzie skutkowało nie tylko spadkiem wagi, ale i lepszym samopoczuciem i zdrowiem. Nie warto też zakładać sobie zbyt wygórowanych celów, gdyż przy problemach z ich realizacją, motywacja do odchudzania szybko spadnie! W takim razie jak zacząć dietę? Należy zacząć od uporządkowania codziennych posiłków! Aby schudnąć, wcale nie należy się głodzić, trzeba jeść regularnie!

Dietetycy zalecają zamiast trzech dużych posiłków dziennie zjadać 4-5 mniejszych, zachowując między nimi 3-4 godziny przerwy. Taki rozkład posiłków pozwala regularnie dostarczać organizmowi energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania, pomaga utrzymać prawidłowy metabolizm, zapewnia także stały poziom cukru we krwi, co przekłada się na dobrą koncentrację w ciągu dnia. Dostarczając regularnie kalorii i zachowując uczucie sytości zdecydowanie łatwiej poradzić sobie z tym, jak wytrwać na diecie. W obecnych czasach wiele osób jest zabieganych, nie znajduje czasu na regularne jedzenie, co prowadzi do napadów głodu. Osoba, która ominęła kilka posiłków, odczuwa silny głód, by go zaspokoić, zwykle zjada dużo więcej niż normalnie (często są to dania gotowe lub niezdrowe przekąski). Dzieje się tak, gdyż organizm domaga się większej ilości kalorii, aby zrobić zapasy na kolejny niespodziewany „post”.

Jedz zdrowo i zwracaj uwagę na kaloryczność produktów

Dietetycy radzą jeść trzy główne posiłki – śniadanie, obiad i kolację oraz dwie przekąski – drugie śniadanie i podwieczorek. Jedzone porcje nie powinny być zbyt duże, muszą być natomiast komponowane z zastosowaniem zasad zdrowego odżywiania. Nie da się ukryć, że jeśli odchudzanie ma przynieść efekty, zdrowa żywność musi zdominować codzienne menu. Wysoko przetworzone produkty spożywcze, biała mąka i cukier, sztuczne barwniki, słodycze i słone przekąski nie zapewnią zdrowej i szczupłej sylwetki.

Wyrzucenie śmieciowego jedzenia to najprostszy sposób na to, jak zacząć dietę. Już na początku trzeba zamienić pozbawione wartości odżywczych produkty z białej mąki na produkty pełnoziarniste oraz wyeliminować cukier! Należy zrezygnować ze słodyczy, słodkich napojów, a także mniej oczywistych źródeł cukru takich jak ketchup, dania instant, jogurty smakowe, musli. Jeśli chodzi o cukier, trzeba zachować czujność, gdyż obecnie dodawany jest niemal do wszystkiego. Całkiem sporo jest go też w owocach, z których jednak nie powinno się rezygnować! Alternatywą dla cukru są słodziki, m.in. ksylitol, erytrytol, stewia. Mają niski indeks glikemiczny i mniej kalorii lub nie mają ich w ogóle. Pułapką dla osób na diecie mogą być również produkty typu fit i light, aby były „jadalne”, są wzbogacane sztucznymi aromatami i wzmacniaczami smaku.

Aby odchudzanie dawało wymierne efekty, należy ograniczyć kaloryczność spożywanych potraw. Od razu trzeba zaznaczyć, że podstawą codziennej diety powinny być warzywa – świeże, gotowane, kiszone i w postaci soków. Warzywa nie tylko są niskokaloryczne i stanowią prawdziwą bombę witamin, minerałów i antyoksydantów, ale także są źródłem błonnika! Błonnik szybko zapewnia uczucie sytości, usprawnia perystaltykę jelit i reguluje wypróżnianie. Ważne, aby jeść też nabiał – niskotłuszczowe jogurty naturalne, kefir, maślankę. Nie zawierają dużo kalorii, dostarczają jednak wysokiej jakości białko, które między innymi przyspiesza przemianę materii! Ponadto należy zrezygnować z tłustych, smażonych potraw, a tłuszcze pochodzenia zwierzęcego należy zamienić na dobrej jakości oleje.

Osoby, które mają problem z samodzielnym obliczaniem wartości kalorycznej posiłków, powinny skorzystać z pomocy dietetyka. Dobry specjalista nie tylko odpowiednio dobierze dzienne zapotrzebowanie na kalorie, ale przede wszystkim ułoży jadłospis w taki sposób, aby zawierał on wszystkie niezbędne składniki odżywcze, witaminy i minerały! Tym samym podpowie, jak rozpocząć odchudzanie i zwiększy szanse na sukces. Receptą na szczupłą sylwetkę jest ograniczenie liczby dostarczanych kalorii, przy jednoczesnym zwiększeniu spalania kalorii poprzez aktywność fizyczną i w razie potrzeby tabletki na odchudzanie. Warto jednak pamiętać, że suplementacja stanowi jedynie wspomaganie odchudzania! Nie może zastępować ani diety, ani ćwiczeń!

Prowadź aktywny tryb życia

Osoby, które chcą schudnąć, muszą zerwać z siedzącym trybem życia. Początki mogą być trudne, zwłaszcza dla tych, którzy do tej pory omijali szerokim łukiem wszelkie sporty, korzystali z wind i wszędzie jeździli samochodem. W pierwszej kolejności warto więc wykorzystywać każdą okazję do ruchu – np. wybierać schody, gdzie się da, chodzić na nogach lub jeździć na rowerze. Oprócz uprawiania takich oczywistych codziennych aktywności trzeba także zacząć regularnie ćwiczyć. Rodzaj treningu należy dobrać w zależności od możliwości i preferencji, może to być np. fitness, spinning, zajęcia na siłowni, bieganie lub pływanie. Ważne, aby wybrać takie ćwiczenia, które będą wykonywane z przyjemnością. Jeśli trzeba się zmuszać do wysiłku, motywacja do odchudzania i ćwiczeń zamiast rosnąć, zacznie spadać!

Stopniowe redukowanie masy ciała i odpowiednio dobrane ćwiczenia fizyczne pozwolą uniknąć nieestetycznego efektu obwisłej skóry, dlatego naprawdę nie trzeba sięgać po radykalne diety! Szybka utrata tkanki tłuszczowej z brzucha, ud, pośladków kończy się tym, że skóra po odchudzaniu brzydko zwisa. Można tego uniknąć, odchudzając się rozsądnie, a także odpowiednio pielęgnując skórę. Polecane są przede wszystkim masaże z zastosowaniem kosmetyków ujędrniających (np. Orientana Bio Olejek Antycellulitowy 17 Roślin Ajurwedy, Bio-Oil Olejek do pielęgnacji skóry naturalny).

Wspomóż swój metabolizm

Samo jedzenie regularnych posiłków oraz uprawianie aktywności fizycznej (przede wszystkim trening cardio) przyczynia się do przyspieszenia metabolizmu. Nie oznacza to jednak, że nie da się nic zrobić, aby jeszcze go poprawić. Przede wszystkim metabolizm należy pobudzić z samego rana od razu po przebudzeniu. Jak to zrobić? Trzeba zjeść wartościowe śniadanie bazujące na węglowodanach złożonych, które są doskonałym źródłem energii. W posiłkach nie może zabraknąć wysokiej jakości białka – chudego mięsa, ryb, roślin strączkowych, niskotłuszczowego nabiału. Przemianę materii skutecznie podkręcają ostre przyprawy (m.in. pieprz, chilli, imbir), a także kawa i zielona herbata! Również niektóre preparaty z apteki zapewnią wspomaganie odchudzania właśnie poprzez przyspieszenie metabolizmu (np. Olimp Zielona Kawa Premium, Olimp Zielona herbata, Kurkuma Piperyna).

Systematycznie pij wodę

Istotnym filarem odchudzania jest także prawidłowe nawodnienie organizmu. Dlaczego na diecie trzeba dbać o systematyczne picie wody? Przede wszystkim picie wody hamuje uczucie głodu, wpływa na poprawę trawienia i przyspieszenie metabolizmu, czyli ma bezpośrednie znaczenie w walce z nadmiernymi kilogramami. Dodatkowo pomaga oczyszczać organizm, wspomaga bowiem usuwanie toksyn oraz szkodliwych produktów przemiany materii. Gdy organizm jest dobrze nawodniony, prawidłowo funkcjonuje, ponadto skóra po odchudzaniu wygląda lepiej – jest nawilżona i jędrna.

Jak pić więcej wody? Dziennie powinno się wypijać 2-3 litry płynów. Wydawałoby się, że to nic trudnego, jednak zdarza się, że niektórzy „zapominają” o piciu wody. Latem, gdy jest ciepło, człowiek szybciej odczuwa pragnienie, zimą niekoniecznie. Jednak niezależnie od pory roku trzeba nawadniać organizm. Najważniejsza w tym procesie jest zwykła woda niegazowana! Ponadto można pić soki owocowe (niedosładzane), zieloną herbatę lub ziołowe napary. Dobrze sprawdzą się też specjalne herbatki na odchudzanie (np. Apteo Natura Herbatka dla odchudzających, Herbatka Talia Odchudzanie, Zioła Mnicha na odchudzanie), przy czym nie należy przesadzać z ich ilością. Zarówno takie herbatki, jak i tabletki na odchudzanie stanowią jedynie wsparcie dla efektów uzyskiwanych za pomocą diety i aktywności fizycznej.

Bardzo łatwo „dorobić się” nadwagi, zdecydowanie ciężej jest się jej pozbyć. Jednak nie ma rzeczy niemożliwych! Zmiana nawyków żywieniowych połączona z obniżeniem kaloryczności spożywanych posiłków, a także aktywność fizyczna to najważniejsze elementy dobrego planu na odchudzanie. Oprócz nich potrzebna jest też żelazna dyscyplina i pozytywne nastawienie. Już pierwsze efekty w postaci luźniejszych ubrań i lepszego samopoczucia zapewnią dalszą motywację do walki o zdrowie i szczupłą sylwetkę!

Autor: Ewa Krulicka

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2022
Rekomendowane produkty
pixel