Czy jazda na rowerze jest zdrowa?

13.02.2022
Czy jazda na rowerze jest zdrowa?

Jedną z najbardziej popularnych aktywności fizycznych jest jazda na rowerze. Coraz więcej osób wsiada na rower nie tylko wiosną i latem - z uwagi na coraz bardziej rozwiniętą infrastrukturę rowerową sport ten uprawiany jest także jesienią i zimą. Jak się okazuje, jazda na rowerze to nie tylko świetny sposób na dotarcie z punktu do punktu, ale także doskonały sposób na poprawę kondycji, zdrowia oraz zrzucenie zbędnych kilogramów.

Jaki wpływ na zdrowie ma jazda na rowerze?

Korzyści z jazdy na rowerze, nawet tej rekreacyjnej, są powszechnie znane. Na szczęście można spotkać się z coraz mniejszą liczbą negatywnych opinii na negujących zalety płynące z tej formy aktywności. Do jej najważniejszych zalet zaliczyć należy pozytywny wpływ na układ krążenia oraz serce. Odpowiednio dobrany do wieku oraz kondycji wysiłek sprawia, że poprawia się kondycja serca oraz wzmacnia wydolność organizmu. Dzięki temu zmniejsza się prawdopodobieństwo wystąpienia takich chorób przewlekłych jak miażdżyca, udar czy nadciśnienie. Osoby uprawiające regularnie ten rodzaj sportu mają mniejsze szanse na powstawanie i rozwój żylaków oraz zakrzepów.

Jazda na rowerze jest także korzystna z punktu widzenia całego układu stawowo-kostnego. Regularnie wykonywane ćwiczenia fizyczne wzmacniają wiele partii mięśni (szczególnie mięśnie pośladków, rąk, brzucha oraz ud). Sprawniejsza oraz silniejsza sylwetka wpływa na polepszenie postawy i co ważne - zmniejsza także bóle kręgosłupa. Zarówno tradycyjny rower jak i rower elektryczny będzie przynosił takie same efekty zdrowotne. Wpłynie on na poprawę wydolności, dotlenienie organizmu oraz poprawę samopoczucia, bowiem nawet trening o średniej intensywności powoduje wydzielanie tzw. hormonów szczęścia czyli endorfin.

Odchudzające zalety jazdy na rowerze

Aktywność fizyczna jaką jest rower wpływa także pozytywnie na pozbycie się tkanki tłuszczowej oraz zrzucenie zbędnych kilogramów. Przyjmuje się, że podczas jednego treningu można spalić od 300 do 800 kilokalorii. Co ważne, jazda na rowerze pozwala na odbywanie znacznie dłuższych sesji treningowych niż ma to miejsce w przypadku np. biegania lub pływania. Nie obciąża także mocno stawów, dlatego może być z powodzeniem wykonywana także przez osoby starsze oraz borykające się ze znaczną nadwagą lub otyłością.

Co jeszcze daje jazda na rowerze?

Oprócz tego, że jazda na rowerze doskonale modeluje sylwetkę oraz chroni przed powstawaniem i rozwojem wielu chorób cywilizacyjnych, regularnie odbywane treningi wpływają także na lepsze dotlenienie krwi, zwiększenie pojemności płuc oraz zmniejszenie tętna spoczynkowego.

Wymierne korzyści może przynieść także rower elektryczny damski, który umożliwia odbywanie długich wypraw. Dzięki napędowi pozwoli on oszczędzić sporo sił, wpłynie pozytywnie na dalszą motywację (szczególnie u osób początkujących) oraz nie będzie prowadzić do znacznego przeciążenia mięśni. Treningi na rowerze pomagają szybciej się zregenerować po ciężkim dniu, wpływają na spadek hormonu stresu oraz regulują problemy ze snem. Jazda też dobroczynnie wpływa na uregulowanie poziomu cukru we krwi, co ma istotne znaczenie dla osób narażonych na cukrzycę.

Jazda na rowerze jest niezwykle przyjemną aktywnością, szczególnie ta wykonywana wiosną oraz zimą. To także dobry sposób na aktywne spędzenie wolnego czasu w gronie rodziny oraz znajomych.

Apteka internetowa i-Apteka.pl
Autor wpisu:i-Apteka.pl

Polecane wpisy

Pokaż więcej wpisów z Luty 2022
pixel