Jaką dawkę witaminy D3 przyjmować dziennie?

2020-12-29
Jaką dawkę witaminy D3 przyjmować dziennie?

Zewsząd słychać głosy, jak ważna jest suplementacja witaminą D3! Według ekspertów w okresie jesienno-zimowym dobry preparat z cholekalcyferolem powinien znaleźć się w każdym polskim domu. Wiele osób ma jednak problem z dobraniem odpowiedniej dawki. Dowiedz się, jaką dawkę witaminy D3 przyjmować dziennie.

Witamina D3 – dlaczego jest taka ważna?

Tak, witamina D jest niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu! Głównie kojarzona jest ze zdrowymi zębami i kośćmi, utrzymaniem właściwej gospodarki wapniowo-fosforanowej, a także prawidłową pracą mięśni i jej rolą w procesie podziału komórek. Witamina D3 jest jednak przede wszystkim składnikiem szalenie istotnym dla naszej odporności. Fakt ten potwierdzają liczne badania! Witamina D3 w sposób wielokierunkowy wpływa na funkcjonowanie układu immunologicznego, m.in. wspomagając prawidłową odpowiedź odpornościową przy infekcjach wirusowych i bakteryjnych oraz wspierając proces produkcji przeciwciał. Dla zachowania organizmu w zdrowiu oraz dla ograniczenia ryzyka rozwoju poważnych schorzeń – nie tylko krzywicy i osteoporozy, ale i chorób nieutożsamianych powszechnie z niedoborem cholekalcyferolu np. cukrzycy typu 2, choroby Hashimoto, nowotworów (badania dowodzą, że niskie stężenie witaminy D w organizmie jest czynnikiem ryzyka rozwoju wielu chorób) konieczna jest odpowiednia suplementacja!

Witamina D3 – suplementacja

W odróżnieniu od innych witamin, które z powodzeniem można dostarczać wraz z dietą, witamina D3 syntezowana jest w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego! Jedynie malutki odsetek witaminy D znajdującej się w organizmie pochodzi z diety. Tu dochodzimy do sedna problemu, jako że w Polsce nasłonecznienie jest dość niskie, nie jest możliwe zmagazynowanie wystarczających zapasów witaminy D! Potrzebne są więc leki i suplementy diety z witaminą D3. Dzięki nim można uniknąć niedoboru witaminy D3, który w wielu przypadkach może dawać ciężkie objawy. Ze względu na niedostatek światła słonecznego w miesiącach od września do kwietnia eksperci zalecają standardową suplementację wszystkim Polakom, a w niektórych przypadkach – stosowanie preparatów z witaminą D3 przez cały rok.

Ile przyjmować witaminy D3?

Aby suplementacja była skuteczna, konieczne jest stosowanie odpowiednio dopasowanej do indywidualnych potrzeb dawki witaminy D3, a także przestrzeganie kilku zasad. Jak przyjmować witaminę D3, aby dobrze się wchłaniała? Należy przyjmować ją w towarzystwie tłuszczów, gdyż jest to witamina zaliczana do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Takie postępowanie jest zalecane nawet w przypadku suplementów diety, które zawierają witaminę D rozpuszczoną w oleju. Jak właściwie dopasować dawkę witaminy D3? Decyduje o tym kilka czynników – płeć, wiek, waga, dieta, aktywność fizyczna, choroby przewlekłe, czas ekspozycji na promienie słoneczne, stosowanie kremów z wysokim filtrem. Dodatkowo lekarze zalecają wykonanie badania 25(OH)D, które określa stężenie witaminy D we krwi (optymalne stężenie: >30-50ng/ml). Wynik testu stanowi dla lekarza podstawę do wprowadzenia suplementacji, a także do dobrania odpowiedniej dawki. Kiedyś badanie to wykonywało się tylko u osób zagrożonych wystąpieniem niedoboru witaminy D, obecnie rekomendowane jest każdemu, kto chce rozpocząć suplementację cholekalcyferolem. Określenie poziomu witaminy D w organizmie jest o tyle ważne, gdyż jej nadmiar może mieć równie zgubny wpływ, co jej niedobór.

Jaką dawkę witaminy D3 przyjmować?

Na początku warto powiedzieć, że suplementacja w okresie od maja do września nie jest wymagana (choć całkowicie bezpieczna i zalecana) u dzieci, młodzieży i dorosłych (od 1. do 65. roku życia), których stan zdrowia jest dobry, ponadto mają oni zapewnioną dostateczną „dawkę” słońca (skóra – odsłonięte nogi i przedramiona – wystawiana na ekspozycję słoneczną w godzinach od 10 do 15 przynajmniej przez 15 minut, bez filtra). W przypadku, gdy nie ma wystarczającej ekspozycji na promienie słoneczne, należy stosować się do poniżej wymienionych wytycznych – w uproszczeniu wyglądają one następująco:

noworodki i wcześniaki – wcześniaki: suplementacja pod kontrolą lekarza od pierwszych dni życia; noworodki od pierwszego dnia życia do 6. miesiąca życia: 400IU niezależnie od sposobu karmienia; niemowlęta od 6. do 12. miesiąca życia: 400-600IU przy uwzględnieniu dawki witaminy D dostarczanej z pokarmem.

  • dzieci od 1. do 10. roku życia – 600-1000IU dziennie w zależności od masy ciała oraz spożycia witaminy D; przez cały rok.
  • młodzież od 11. do 18. roku życia – 800-2000IU dziennie w zależności od masy ciała oraz spożycia witaminy D; przez cały rok.
  • osoby dorosłe od 19. do 65. roku życia – 800-2000IU dziennie w zależności od masy ciała oraz spożycia witaminy D; przez cały rok.
  • seniorzy od 65. do 75. roku życia – 800-2000IU dziennie w zależności od masy ciała oraz spożycia witaminy D; przez cały rok.
  • seniorzy powyżej 75. roku życia – 2000-4000IU dziennie w zależności od masy ciała oraz spożycia witaminy D; przez cały rok (przy czym dawki powyżej 2000IU należy stosować pod nadzorem lekarza).
  • kobiety w okresie okołociążowym – kobiety planujące ciążę powinny stosować dawki rekomendowane dla osób dorosłych, przy czym zaleca się monitorować poziom witaminy D; kobiety w okresie ciąży i laktacji – 2000IU na dobę, przy czym zalecane jest prowadzenie suplementacji pod kontrolą stężenia 25(OH)D w surowicy w celu utrzymania optymalnego stężenia (>30-50ng/ml). Zarówno u kobiet planujących ciążę, jak i kobiet będących w stanie błogosławionym zalecane są rutynowe badania poziomu witaminy D.

Powyższe wytyczne dotyczą osób zdrowych. Gdy w grę wchodzą schorzenia lub inne czynniki ryzyka wystąpienia niedoboru witaminy D, dawkowanie jest nieco inne. Osoby z grupy ryzyka to osoby z zaburzeniami hormonalnymi, alergicy, osoby z chorobami autoimmunologicznymi, osoby z zaburzeniami odżywiania, osoby z nowotworami, chorobami metabolicznymi, chorobami układu ruchu, układu krążenia, układu nerwowego, osoby z zaburzeniami gospodarki wapniowo-fosforanowej, osoby z chorobami nerek i wątroby, osoby przyjmujące przewlekle sterydy, a także niektóre leki przeciwgrzybicze i przeciwpadaczkowe, osoby z zespołami złego wchłaniania. W przypadku osób z grupy ryzyka należy regularnie kontrolować stężenie witaminy D w surowicy i stosować dawki obliczone na podstawie wyniku badania. Warto również pamiętać, że osoby otyłe powinny stosować podwojoną dawkę wynikającą z wytycznych dla rówieśników o prawidłowej masie ciała. Osoby ze stwierdzonym niedoborem muszą pozostawać pod kontrolą lekarza przez cały okres leczenia.

Wytyczne w sposób klarowny określają, ile przyjmować witaminy D3. Dawki są w szczególności uzależnione od stanu zdrowia, w tym istnienia chorób przewlekłych, od wieku i wagi. Osoby, które planują wprowadzenie codziennej suplementacji, powinny przed jej rozpoczęciem wykonać badanie 25(OH)D. Faktem jest, że takie badanie nie należy do najtańszych (cena od 80 do 150zł), jednak pozwala stwierdzić, czy w ogóle potrzebna jest dodatkowa suplementacja, a jeśli tak, to jakie dawki będą odpowiednie!

Autor: Ewa Krulicka, i-Apteka.pl

Pokaż więcej wpisów z Grudzień 2020
pixel