Jakie witaminy wybrać by być zdrowym?

2019-11-17
Jakie witaminy wybrać by być zdrowym?Obecne czasy nie sprzyjają naturalnemu uzupełnieniu witamin w organizmie – produkty spożywcze znajdujące się na półkach nie zawsze należą do najzdrowszych, a wszechobecny pęd życia nie pozwala na spożywanie pełnowartościowych posiłków bogatych w warzywa i owoce. Niedobory witamin mogą prowadzić do chorób oraz osłabienia organizmu, czego powinniśmy unikać szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Jakie witaminy wybrać by uzupełnić te niedobory?

Witaminy na odporność
Osłabiony organizm jest bardziej podatny na infekcje! Jakie witaminy wybrać i czym się kierować, aby wzmocnić swoje zdrowie? Dostępność witamin (D,B, E, K, C) i multiwitamin jest szeroka, lecz nie w każdym przypadku kolorowe i reklamowane produkty mogą okazać się strzałem w 10! Jeżeli zastanawiasz się jakie witaminy wybrać, aby wzmocnić swoją odporność to podstawowym składnikiem w apteczce powinna być witamina C. Witamina C znana pod nazwą chemiczną kwas askorbinowy to nie tylko substancja wspomagająca układ odpornościowy, ale także wykazuje ona wszechstronne działanie dla organizmu. Przyjmowanie odpowiedniej dawki preparatu bierze udział w produkcji kolagenu oraz podstawowych białek w naszym organizmie – co ma bardzo duży wpływ na utrzymanie zdrowych kości, dziąseł, zębów, naczyń krwionośnych oraz wiązadeł. Witamina C wpływa korzystnie na wchłanianie żelaza, co jest szczególnie ważne w przypadku osób borykających się z anemią. Według przeprowadzonych badań laboratoryjnych dzienna dawka kwasu askorbinowego wynosi od 70 do 90mg. Podczas przyjmowania witaminy C należy mieć na uwadze, aby nie przekraczać zalecanej dziennej porcji. Wybór preparatów zawierających witaminę C oraz producentów jest spory: proszki do sporządzenia roztworu doustnego (Natur Planet L-witamina C, Witamina C Kwas L-askorbinowy Herbapol Kraków), tabletki (Max Vita C 1500, CEMAX 500mg), a nawet ampułki i saszetki doustne (Witamina C Pure Liquid 500mg, Ascolip Liposomalna witamina C 5g).

Jakie witaminy wybrać, aby mieć zdrowe kości?

Witamina K należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Do jej najważniejszych zadań zalicza się udział w procesach krzepnięcia krwi oraz regulację metabolizmu kostnego. Najnowsze badania naukowe głoszą, że witamina K może mieć wpływ na ograniczanie ryzyka rozwoju nowotworów: płuc, trzustki i prostaty oraz zapobiegać chorobie Alzheimera poprzez usprawnianie procesów pamięciowych. Witamina K to substancja, która naturalnie występuje w dwóch postaciach: K1 (filochinon) - syntezowany jest w roślinach oraz witaminę K2 (menachinon), który produkowany jest przez bakterie w jelicie cienkim. Witamina K1 jest podawana profilaktycznie wszystkim noworodkom w pierwszej dobie życia, ponieważ żółtaczka mechaniczna może prowadzić do zaburzeń krzepnięcia krwi. Przyjmuje się natomiast, iż witamina K występująca w postaci K2 ma wpływ na kondycję i zdrowie kości. Jak podaje Instytut Żywności i Żywienia w Normie żywienia dla populacji polskiej dzienna dawka w przypadku kobiety wynosi 55mcg, a w przypadku mężczyzny 65mcg. W przypadku niedoborów witaminy K (naturalnie występuje w zielonych warzywach liściastych) można stosować preparaty w postaci tabletek lub płynu np. Biovitum Liquid Witamina K2, Liposol Vitamin K2 (VitaMK7) liposomalna 100ml oraz w połączeniu witaminy K2 z D3.

Witamina E jako witamina piękna i młodości, ale nie tylko!

Witamina E należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – jest silnym przeciwutleniaczem, który chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, odpowiedzialnych między innymi za procesy starzenia się skóry i rozwój choroby nowotworowej. Dodatkowo witamina E potocznie określana jako „witamina piękna” nie tylko korzystnie wpływa na urodę, ale także zapobiega chorobom serca i naczyń krwionośnych. Jest ona również niezbędna do prawidłowego działania układu rozrodczego! Dzienne zapotrzebowanie na witaminę E jest zależne od wieku oraz płci – w przypadku dorosłej kobiety wynosi 8mg, mężczyzna zaś powinien przyjmować 10mg dziennie. Jak określa Instytut Żywności i Żywienia osoby po 75 roku życia powinny spożywać od 20-50mg dziennie! Niedobory witaminy E objawiają się najczęściej: anemią, zmęczeniem, problemami z zębami oraz kośćmi, podatnością na infekcję. Witamina E dostępna jest w formie tabletek oraz kropli: Solgar Witamina E w płynie naturalna 101mg, Tokovit E natural 400j.m, Witamina E Ojca Grzegorza naturalne tokoferole i tokotrienole.

Witamina B – prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego

Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jakie witaminy wybrać dla dobrej kondycji psychicznej zapoznaj się z witaminą B – łagodzi napięcie nerwowe, pozytywnie wpływa na nastrój, a także poprawia sprawność intelektualną. Nasz organizm nie magazynuje nadmiaru witaminy B dlatego też bardzo ważne jest jej codzienne uzupełnianie – szczególnie zalecane w przypadku: wegetarian, ciężarnych, ludzi starszych, przy przyjmowaniu niektórych leków. Do rodziny witaminy B zalicza się: witamina B1, B2, B3, B4, B5, B6, B7, oraz B8, a ich połączanie znajduje się w preparatach B-Complex np. Witamina B Complex Forte Naturell, B-Complex Polfa Łódź.

Witamina D jako witamina słońca

Obecnie dużą popularnością cieszą się preparaty z witaminą D – wykazuje ona wielokierunkowe działanie oraz jest bardzo dobrze przyswajalna z tłuszczami. Jak podkreślają lekarze, przed zastosowaniem produktów z witaminą słońca należy przeprowadzić badania określające jej poziom we krwi, ponieważ nie każdy wymaga jej suplementacji. Odpowiednie stężenie witaminy D w organizmie, wpływa korzystnie na kości oraz zęby, dodatkowo usprawnia funkcjonowanie układu krążenia i zmniejsza ryzyko nowotworów. Do niedoborów witaminy D przyczynia się najczęściej zbyt mała ekspozycja na słońcu – witamina D w 80% produkowana jest przez syntezę skórną, sama dieta nie jest w stanie pokryć dziennego zapotrzebowania na tą witaminę. Dzienna zalecana dawka jest zależna od pory roku, rodzaju karnacji pacjenta oraz wagi:

-Dorośli od 19 do 65 roku życia:
W okresie od maja do września u osób zdrowych przebywających na słońcu z odkrytymi ramionami i podudziami (bez stosowania kremów z filtrem) przez 15 minut suplementacja nie jest konieczna. W przypadku niespełnienia powyższych warunków syntezy zaleca się przyjmowanie od 800–2000 IU na dobę zależnie od masy ciała. Osoby borykające się z otyłością powinny przyjmować witaminę D w dawce od 1600–4000 IU na dobę – zależne od stopnia otyłości.

- Seniorzy 65-75 rok życia oraz osoby z ciemną karnacją:
Ze względu na zmniejszoną skuteczność syntezy zalecana jest suplementacja w dawce 800–2000 IU na dobę, bez względu na porę roku! W przypadku seniorów cierpiących na otyłość zaleca się przyjmowanie witaminy D w dawce od 1600–4000 IU na dobę – w zależności od stopnia otyłości.

Niedobory witaminy D mogą przyczynić się do większego ryzyka złamań kości, dlatego też tak ważne jest zachowanie jej na odpowiednim poziomie – szczególnie w okresie jesienno-zimowym!  Jeżeli zastanawiasz się jakie witaminy wybrać, aby zadbać o stan swojego układu kostnego witamina D jest pierwsza na liście – występuje ona w postaci kapsułek (Vitagal Witamina D), tabletek (Molekin D3 Forte) oraz kropli (Evital D 1000).

Jakie witaminy wybrać – może multiwitaminy?
Multiwitaminy to kompleks witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Na półkach aptecznych znajdują się preparaty dedykowane dla kobiet, mężczyzn, osób uczących się czy w podeszłym wieku – w każdym przypadku w preparacie znajdują się inne ilości, jak i proponowane składniki, a wśród nich znajdują się: witamina D, witamina K, witaminy B, witamina C oraz witamina E. Multiwitaminy występują w formie kropli (Natur Planet Witamina ADEK ), tabletek musujących, kapsułek i syropów. Wybór należy do indywidualnych upodobań pacjenta i ewentualnych niedoborów.

Wiesz już, jakie witaminy wybrać, aby cieszyć się zdrowiem i dobrą kondycją, lecz nie zapominaj o tym, że kluczem do sukcesu będzie odpowiednia dieta – sama suplementacja nie wystarczy! W przypadku jakichkolwiek wątpliwości skonsultuj się z lekarzem, który zleci specjalistyczne badania i wskaże witaminy, których brakuje w Twoim organizmie. Pamiętaj o tym, że witaminy – nawet w postaci przepysznych żelków łatwo przedawkować!

Autor: Patrycja Trendel, i-Apteka.pl

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2019
Podziel się swoim komentarzem z innymi
pixel