Nowa Piramida Żywienia i Stylu Życia Dzieci oraz Młodzieży

2019-03-27
Nowa Piramida Żywienia i Stylu Życia Dzieci oraz MłodzieżyOwocem niedawno zakończonego Kongresu Żywieniowego jest nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia dedykowana dzieciom i młodzieży. Polscy eksperci na nowo zdefiniowali najważniejsze potrzeby żywieniowe młodego organizmu, a także sformułowali ogólne zalecenia związane ze zdrowym trybem życia, oto one!
 

Nowa piramida żywienia – co się zmieniło? 

Przede wszystkim został doprecyzowany wiek osób, do których adresowane są unowocześnione zasady odnośnie do żywienia i prowadzenia zdrowego trybu życia. Stworzone zostały one z myślą o dzieciach i młodzieży w wieku od 4. do 18. roku życia. Kluczową zmianą jest wprowadzenie w nazwie piramidy pojęcia „styl życia”, które zastępuje dotychczasową aktywność fizyczną. W ten sposób eksperci chcieli zwrócić uwagę na to, że dla zachowania zdrowia istotne jest wszystko, co robimy, nie tylko ruch i dieta! Stąd między innymi uwzględnienie zaleceń dotyczących długości snu, liczby godzin spędzanych przed komputerem, higieny jamy ustnej oraz monitorowania wzrostu i wagi dziecka. Silniejszy akcent postawiono także na aktywność, która powinna mieć więcej wspólnego z rzeczywistym ruchem niż tylko z beztroską zabawą. 

Dziesięć zasad Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci oraz Młodzieży 

  1. Należy zjadać 5 posiłków, często pić wodę oraz myć zęby po jedzeniu – posiłki powinny być spożywane co 3-4 godziny, najważniejszym posiłkiem dnia jest pełnowartościowe śniadanie, dziecko musi wypijać przynajmniej 6 szklanek wody dziennie (więcej np. latem lub podczas intensywnej aktywności fizycznej).
  2. Należy jeść różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości – podstawę diety powinny stanowić surowe (lub jak najmniej przetworzone) warzywa, w nieco mniejszym stopniu owoce. Zaleca się jeść je kilka razy dziennie, jedną porcję można zastąpić sokiem warzywno-owocowym.
  3. Należy jeść produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste – po warzywach i owocach to najważniejsza grupa produktów w diecie dziecka.
  4. Należy pić co najmniej 3-4 szklanki mleka dziennie – mleko można z powodzeniem zastąpić kefirem, jogurtem naturalnym, maślanką, a częściowo także serem białym.
  5. Należy jeść chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych – ponadto konieczne jest ograniczenie spożycia przetworzonych mięsnych produktów. Ryby powinny być jedzone minimum dwa razy w tygodniu, zaś jaja – kilka razy w tygodniu. Tłuszcze zwierzęce należy zastępować tłuszczami roślinnymi, niezwykle ważne jest wyeliminowanie z diety dziecka tłuszczów trans.
  6. Nie należy spożywać słodkich napojów oraz słodyczy – zaleca się zastąpić słodkości owocami, orzechami i nasionami, słodkie napoje – wodą, sokami warzywnymi lub herbatą.
  7. Nie należy dosalać potraw i jeść słonych przekąsek oraz produktów typu fast food (czyli wysokoprzetworzonych) – sól zaleca się zastąpić ziołami.
  8. Należy uprawiać aktywność fizyczną co najmniej godzinę dziennie – oprócz codziennej aktywności dzieci i młodzież powinny dodatkowo ćwiczyć przynajmniej trzy razy w tygodniu. Korzystanie z komputera, telewizora (innych urządzeń elektronicznych) należy ograniczyć do maksymalnie dwóch godzin dziennie.
  9. Należy się wysypiać, aby mózg mógł wypocząć – w przypadku dzieci od 6. do 12. roku życia zalecane jest przesypianie przynajmniej 10 godzin dziennie! Trzeba również zadbać o jakość snu – należy kłaść dziecko o tej samej porze, a także unikać korzystania z urządzeń elektronicznych przed snem.
  10. Należy regularnie sprawdzać wysokość i masę ciała – pozwoli to wykryć ewentualne zaburzenia i umożliwi podjęcie odpowiednich kroków. 


Zalecenia umieszczone w nowej Piramidzie Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży od 4. do 18. roku życia szeroko obejmują potrzeby młodego organizmu. Dotyczą wszak nie tylko samego sposobu odżywiania oraz utrzymania aktywności fizycznej, które niezbędne są dla prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu, ale także zwracają uwagę na istotną rolę snu, higieny jamy ustnej oraz monitorowania wzrostu i masy ciała.

Autor: mgr Ewa Krulicka, i-Apteka.pl

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2019
Podziel się swoim komentarzem z innymi
pixel