Sezon grypowy – jak się do niego przygotować i uniknąć zachorowania?

25.10.2023
Porady farmaceuty

Już niedługo oficjalnie rozpocznie się sezon grypowy, najwyższy czas podjąć działania, aby ograniczyć ryzyko infekcji. Zachorowanie na grypę może mieć poważne konsekwencje, dlatego warto zrobić wszystko, aby wzmocnić odporność. Jak dbać o swój organizm w okresie zwiększonej zachorowalności na infekcje?

Spis treści:

Co to jest sezon grypowy?

Grypa to ostre wirusowe zakażenie górnych dróg oddechowych, którego przyczyną jest wirus grypy. Jest to choroba zakaźna przenoszona drogą kropelkową. Do jej głównych objawów należy wysoka gorączka i towarzyszące jej dreszcze, ból głowy, bóle mięśni, złe samopoczucie, uczucie osłabienia i rozbicia, suchy kaszel, ból gardła oraz katar (raczej łagodny). Przebieg grypy jest intensywny, a objawy nasilone. Zwykle choroba trwa do dwóch tygodni. Niestety zachorowanie na grypę obciążone jest poważnymi powikłaniami, m.in. wtórnym bakteryjnym zapaleniem płuc, zapaleniem mięśnia sercowego lub osierdzia, zespołem Guillaina-Barrego. Z grypą naprawdę nie ma żartów – co roku wiele osób umiera w wyniku jej powikłań, w grupie ryzyka zgonu związanego z grypą są m.in. osoby w podeszłym wieku i osoby z chorobami przewlekłymi.

Sezon grypowy to nic innego jak okres, gdy notuje się zwiększoną zachorowalnoś
na grypę w populacji. Cykliczność grypy charakteryzuje się tym, że co roku w podobnym czasie pojawiają się liczne ogniska tej choroby. Na półkuli północnej, w tym w Polsce sezon grypowy trwa zwykle od października do maja, przy czym szczyt zachorowań następuje w okresie od stycznia do marca. Warto zwrócić uwagę, że każdego roku sezon grypowy wygląda nieco inaczej. Grypa sezonowa jest wywoływana przez wirus grypy typu A i B, jednakże każdego roku dominują inne podtypy, dlatego też przechorowanie lub zaszczepienie się na grypę w jednym roku nie zapewnia odporności na kolejny sezon.

Jak przygotować się do sezonu grypowego?

Przede wszystkim warto zdecydować się na szczepienie przeciw grypie! Eksperci przekonują, że każdy powinien szczepić się co rok. Niemniej jednak są grupy, którym szczepionka jest szczególnie zalecana. Są to m.in. dzieci powyżej 6. miesiąca życia do 5. roku życia, osoby powyżej 50. roku życia, osoby z chorobami przewlekłymi, osoby z niską odpornością, kobiety planujące ciążę i będące w ciąży. Szczepienie przeciw grypie daje ochronę na około 6-7 miesięcy. Nie zabezpiecza ono całkowicie przed zachorowaniem, jednakże skutecznie chroni przed ciężkim przebiegiem oraz przed powikłaniami i zgonem.

Kiedy najlepiej się szczepić? Najlepiej we wrześniu lub w październiku. Aby zdążyć przed styczniowym szczytem zachorowań, najpóźniej należy zaszczepić się w grudniu. Ma to związek z tym, że na wykształcenie się odporności potrzeba około trzech tygodni. Dzieci i młodzież do 18. roku życia, osoby powyżej 65. roku życia i kobiety w ciąży mogą zaszczepić się bezpłatnie (wymagana jest recepta od lekarza). Natomiast wszyscy pozostali, którzy zgłoszą się do lekarza, mogą otrzymać receptę na szczepienie przeciw grypie uprawniające do 50% refundacji.

Jakie działania profilaktyczne podjąć, aby zapobiec grypie?

Ze względu na dość długi czas trwania sezonu grypowego zaleca się wprowadzić działania profilaktyczne, które mogą ograniczyć ryzyko zachorowania. Część z nich bardzo głośno promowana była w okresie pandemii koronawirusa, prawda jest jednak taka, że są to porady uniwersalne i dotyczą większości infekcji dróg oddechowych. W pierwszej kolejności trzeba pamiętać o dezynfekcji i dbaniu o higienę dłoni. Ważne jest dokładne mycie rąk mydłem i wodą, ponadto w sezonie grypowym zaleca się nosić ze sobą żel odkażający do rąk, aby w każdej chwili móc oczyścić dłonie. Regularnie należy dezynfekować telefon, klamki i inne często używane powierzchnie.

Zaleca się również zachowywać bezpieczną odległość (około 2m). Wirus grypy bardzo szybko rozprzestrzenia się w skupiskach ludzi, dlatego dystans społeczny w miejscach publicznych jest jak najbardziej wskazany. Należy unikać zatłoczonych miejsc, szczególnie gdy w tłumie słychać kichanie i pokasływanie. Eksperci zwracają uwagę także na zagrożenie związane z ciągłym dotykaniem twarzy. Niestety większość z nas robi to bezwiednie, przenosząc z dłoni na błonę śluzową nosa, oczu i ust różnego rodzaju zarazki, skąd mogą one z łatwością wnikać do organizmu!

Jakie codzienne nawyki umożliwią obniżenie ryzyka zachorowania na grypę?

Szczepienie przeciw grypie to nie wszystko, co można zrobić, aby uniknąć choroby. Proste czynności, które wykonujemy każdego dnia, również mogą wzmocnić odporność i wspomagać organizm w walce z chorobotwórczymi drobnoustrojami. Należy zacząć od diety. Ważne jest, aby zapewnić sobie codzienną porcję witamin i składników mineralnych. Zaleca się spożywać jak najwięcej warzyw i owoców. Jesienią i zimą warto zajadać się warzywami korzeniowymi, roślinami strączkowymi, dynią, cebulą i czosnkiem. Polecane są także kasze i produkty pełnoziarniste, tłuste ryby morskie oraz orzechy, nasiona i rozgrzewające przyprawy. Nie można zapominać o prawidłowym nawodnieniu organizmu, wskazana jest niegazowana woda, a ponadto soki owocowo-warzywne, ziołowe napary i zielona herbata.

Mimo pogarszającej się pogody nie należy rezygnować z aktywności fizycznej, gdyż ruch dobrze oddziałuje na układ odpornościowy. Gdy deszcz i zimno uniemożliwiają uprawianie sportów na zewnątrz, można się przenieść na siłownię lub halę sportową. Ćwiczenia można też wykonywać w domu. A jeśli tylko pogoda pozwoli, zaleca się aktywność fizyczną na świeżym powietrzu. Prawidłowa dieta i nawodnienie oraz ruch to filary zachowania organizmu w dobrej kondycji. Oprócz nich ogromne znaczenie ma wypoczynek i sen. Większość osób narażona jest na przewlekły stres, który wpływa na obniżenie odporności, przez co organizm staje się bezbronny wobec atakujących go wirusów. Dlatego trzeba znaleźć czas na relaks i odpoczynek oraz na około 8-godzinny sen, który zapewni regenerację organizmu!

Preparaty dostępne w aptece, które warto mieć pod ręką w sezonie grypowym

Jako wsparcie dla prowadzonych działań profilaktycznych można sięgnąć również po preparaty apteczne wspomagające odporność. Przede wszystkim w okresie jesienno-zimowym należy przyjmować suplementy diety z cholekalcyferolem. Witamina D wzmacnia odporność, m.in. działa immunomodulująco, co wpływa na swoistą odpowiedź immunologiczną organizmu. Ale nie tylko witamina D jest istotna dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, w walce z wirusami pomocna jest witamina C i cynk. W dużej części te dwa składniki można dostarczyć wraz z dietą, ale w okresie zwiększonego zapotrzebowania warto stosować suplementy diety.

Często zaleca się także probiotyki, które pomagają utrzymać równowagę mikroflory jelitowej. To od niej w ogromnym stopniu zależy dobry stan odporności organizmu. Probiotyki to po prostu żywe kultury bakterii kwasu mlekowego, znaleźć je można w naturalnych produktach takich jak kiszonki i fermentowane napoje mleczne, jak również w kapsułkach i kroplach dostępnych w aptece. Dodatkowo warto szukać wsparcia w naturalnych składnikach. Jednym z najczęściej zalecanych jest jeżówka purpurowa. Wyciąg z tej rośliny zawarto np. w suplemencie diety Eliksir z jeżówki. Wspiera on naturalną odporność organizmu oraz prawidłową pracę układu immunologicznego, działa przeciwzapalnie i przeciwdrobnoustrojowo. W aptekach można też kupić sok z czarnego bzu, który działa przeciwutleniająco i naturalnie wspomaga odporność organizmu, chroniąc tym samym przed chorobą.

Cykliczność grypy to coś, na co trzeba być przygotowanym. Co rok mniej więcej w tym samym czasie wirus grypy się uaktywnia. Na szczęście im lepiej dbamy o swoją odporność, tym mniejsze ryzyko zarażenia. Istotne jest dostarczanie wraz z dietą i suplementami diety składników wspierających układ immunologiczny, takich jak np. cynk, witamina C i witamina D. Dla własnego dobra należy unikać czynników, które osłabiają odporność takich jak wysokoprzetworzona żywność, alkohol, papierosy oraz stres. Należy także unikać osób mających objawy chorobowe. Dodatkowo w sytuacji, gdy sami podejrzewamy u siebie grypę, powinniśmy pozostać w domu, aby nie zarażać innych!

 

Ewa Krulicka
Autor wpisu: Ewa Krulicka, i-Apteka.pl Blogerka z wieloletnim doświadczeniem, z wykształcenia magister kulturoznawstwa. Redaktor bloga jestemmama.pl. Zainteresowania: zdrowie, uroda, naturalne metody leczenia.
Apteka internetowa i-Apteka.pl
Autor wpisu:i-Apteka.pl

Polecane wpisy

Pokaż więcej wpisów z Październik 2023
pixel